Lohjan Liikuntakeskuksen liikuntakortteja lainattavana kirjastosta

Lohjan Liikuntakeskus ja Lohjan kirjasto aloittavat kokeilun, jossa kuntalaiset voivat maksutta lainata liikuntakortteja kirjastosta itselleen viikon ajaksi. Tavoitteena on madaltaa kynnystä lähteä kokeilemaan uinti- tai kuntosaliharrastusta. Kortteja voi lainata keskiviikosta 22.1.2020 alkaen ja kokeilu jatkuu vuoden 2020 loppuun asti.

Monissa kaupungeissa on mahdollisuus lainata kirjastoista esimerkiksi urheiluseurojen kausikortteja. Lohjalla haluttiin hyödyntää ajatusta ja kannustaa kuntalaisia liikunnan harrastamiseen.

"Haluamme tuoda kaupungin palveluita yhteen, jottei olisi kahtiajakoa esimerkiksi liikunnan ja kulttuurin välillä", sanoo Lohjan Liikuntakeskuksen toimitusjohtaja Jukka Vienonen, jonka idea lainattavat liikuntakortit olivat. "Ehkä jatkossa voisi joitain kulttuuripalveluja olla tarjolla Neidonkeitaalla."

"Kirjasto- ja kulttuuripalveluilla on liikunnan ohella merkittävä rooli hyvinvoinnin edistäjä. Yhteistyö mahdollistaa uusia toimintamuotoja kuntalaisten hyvinvoinnin lisäämiseksi." sanoo Lohjan kaupungin kirjastotoimenjohtaja Merja Lonkainen. "Neuvottelemme parhaillaan Lohjan kaupunginorkesterin kanssa lainattavasta sarjakortista."

Kortteja on kolme erilaista: Neidonkeitaan uinti- ja kuntosalikortti, Neidonkeitaan perheuintikortti ja Tennarin kuntosalikortti, jolla pääsee myös Järnefeltin, Kirkkokadun, Perttilän, Saukkolan, Sammatin ja Pusulan kuntosaleille sekä Nummen toimintahuoneelle. Kutakin korttia voi lainata kerran kalenterivuoden aikana. Neidonkeitaan perheuintikortilla voi tulla samanaikaisesti uimaan kaksi aikuista ja kaksi lasta, muuten kortit ovat henkilökohtaisia.

Kaikkia kolmea korttia on lainattavissa Lohjan pääkirjastolta ja Tennarin kuntosalikorttia voi lainata myös Mäntynummen, Pusulan, Sammatin, Saukkolan ja Virkkalan kirjastolta. Liikuntakortin laina-aika on viikon, jotta mahdollisimman moni ehtii vuoden aikana käyttämään sitä. Kirjastosta lainattava liikuntakortti toimii samoin kuin Liikuntakeskuksen oma ladattava älykortti. Liikuntakortin lainaamisen ikäraja on 13 vuotta. Kortti lainataan kirjaston asiakaspalvelusta ja palautetaan sinne.