Level up – kirjastojen pelimaailmat tutuiksi -opas tuo pelit osaksi kirjaston perustoimintaa

Pirkanmaan ja Keski-Suomen (AKE Tampere) kehittämiskirjasto on julkaissut oppaan kirjastojen peliosaamisesta. Kyseessä on jo viides Pirkanmaan ja Keski-Suomen kehittämiskirjastojen tuottama opas ja se käsittelee pelejä kirjastoissa niin aineistojen, pelitilojen, osaamisen kuin case-esimerkkienkin kautta.

Marraskuussa julkaistu Level up – kirjastojen pelimaailmat tutuiksi -opas kertoo monipuolisesti peleistä, pelaamisesta ja siitä, miten peleihin liittyviä asioita voidaan tuoda kirjastoissa esiin. Kirjastoista löytyy monenlaisia pelejä: perinteisten lauta- ja konsolipelien lisäksi kokoelmiin mahtuu myös esimerkiksi roolipelejä, ulkopelejä ja pakopelejä.

Oppaasta hyötyvät kaikki kirjastolaiset – niin aloittelijat kuin pelikonkaritkin. Se toimii sekä ideavihkona että käsikirjana, ja tarjoaa teorian lisäksi paljon konkreettisia esimerkkejä pelimaailmaan liittyen. Se huomioi myös kirjaston pedagogisiin tehtäviin liittyvän pelillistämisen.

– Peliopas on perusteos myös pelitapahtumien järjestämiseen, kirjastojen pelitilojen suunnitteluun sekä pelikokoelmien rakentamiseen. Julkaisun avulla näitä asioita voivat pohtia myös ne kirjastolaiset, jotka eivät ole aiemmin olleet pelien kanssa tekemisissä, mutta haluavat nyt kehittää kirjastonsa peliasioita. Oppaan case-esimerkit kertovat siitä, miten asioita voi kirjastoissa toteuttaa, kertoo Hyvä peliliike -hankkeen projektipäällikkö Pekka Ollikainen Tampereen kaupunginkirjastosta.

Oppaasta on tuotettu 500 kpl painos, jota jaetaan erityisesti Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastoihin joulukuussa 2022. Oppaasta on julkaistu myös sähköinen versio, joka on vapaasti kaikkien saatavilla. Tutustu e-julkaisuun täällä.

Hyvä peliliike -hanke innostaa kasvattamaan kirjastolaisten peliosaamista

Level up -peliopas sai alkunsa kesäkuussa 2021 aloitetun Hyvä peliliike -hankkeen myötä. Oppaan toimittanut kirjastonhoitaja Ilari Reuhkala Kangasalan kirjastosta uskoo, että hanke sekä sen ansiosta syntynyt opas auttavat normalisoimassa pelejä kaikissa muodoissa osaksi yleisten kirjastojen perustoimintaa. Lisäksi opas toimii jatkossakin välineenä, jonka avulla kirjastolaiset pääsevät sinuiksi pelikulttuurin kanssa.

Hyvä peliliike -hankkeen myötä on tullut ilmi, että kirjastoissa on paljon peliosaamista, mutta hankkeen avulla sitä on saatu paremmin esille.

– On tärkeää, että peliosaajien osaamista voidaan hyödyntää kirjastoissa ja myös jakaa kollegoille. Esimerkiksi Toivakassa, Valkeakoskella ja Viitasaaressa on aktivoiduttu hyvin peliasioissa ja kuntien kirjastoissa on jo ehditty järjestää esimerkiksi pelikoulutuksia hankkeen innoittamana, Pekka Ollikainen sanoo.

Julkistustilaisuus

Oppaan julkistustilaisuus järjestetään Teamsissa maanantaina 12.12.22 klo 12.

Tilaisuuteen voi osallistua ilman ennakkoilmoittautumista tällä linkillä.

Linkit ja lisätiedot

Tutustu Level up – kirjastojen pelimaailmat tutuiksi -pelijulkaisun sähköiseen versioon täällä jo nyt.

Koordinaattori Jarkko Rikkilä
AKE Tampere (Pirkanmaa ja Keski-Suomi)
jarkko.rikkila(at)tampere.fi

Kirjastonhoitaja Ilari Reuhkala