Lasten- ja nuortenkirjastotyön parhaat käytännöt yksiin kansiin

PiKe-alueen lasten- ja nuortenkirjastotyön ammattilaiset kokosivat parhaat arjen vinkkinsä ja lanu-työn tulevaisuuden suuntaviivat uuteen huoltokirjaan. Julkaisu tarjoaa hyödyllistä tietoa alan tulokkaiden ja konkareiden lisäksi myös muille kirjastoammattilaisille ja päättäjille.

Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Yksi tehtävän avaintavoitteista on ollut lasten- ja nuortenkirjastotyön yhteistoiminnan kehittäminen. Nyt tämän kirjastotyön kova ydin on koottu yksiin kansiin, kun marraskuun lopussa julkaistiin sekä verkko- että printtimuodossa Lasten- ja nuortenkirjastotyö PiKe-alueella – Lämmöllä lukemisen tukena -niminen huoltokirja.

– Huoltokirja kokoaa yhteen päivitetyt lasten- ja nuortenkirjastotyön käytännöt. Kirjan ideoi, suunnitteli ja toteutti PiKen lanu-tiimi, ja sen kirjoitti pedagoginen informaatikko Mervi Hietanen Tampereen kaupunginkirjastosta. Julkaisu on luonteva jatko viime vuonna osana alueellista kehittämistehtävää tehdylle Asiakaspalvelu PiKe-kirjastoissa – Uusin askelin kohtaamisiin -julkaisulle, alueellisesta kehittämistehtävästä vastaava koordinaattori Jarkko Rikkilä sanoo.

Kohtaamisia, sisältöjä ja pedagogiikkaa

Lasten- ja nuortenkirjastotyö PiKe-alueella – Lämmöllä lukemisen tukena -julkaisu perustuu yhteisissä työpajoissa esiin nousseisiin lasten- ja nuortenkirjastotyön ydinasioihin sekä kyselyyn, jonka vastauksissa PiKe-kirjastojen lanu-ammattilaiset kertovat työstään. Julkaisu piirtää päivitetyn kuvan tämän päivän lanu-työn olennaisista teemoista ja merkityksestä, asiakkaiden kohtaamisesta, lukemisen edistämisestä, sisällöistä, kirjastotiloista, kumppanuuksista ja muuttuvan työn edellyttämästä asenteesta.

Lasten- ja nuortenkirjastotyö pitää sisällään niin kohtaamisia, sisältöjen tuntemista kuin kirjastopedagogiikkaakin. Työ kerryttää iloa, hyötyä, kumppanuuksia ja osaamista sekä edistää lukemista eri muodoissaan.

– Kirjasta toivottiin käytännöllistä arjen apua ja vinkkipankkia sekä aloittelevalle ammattilaiselle että konkarille. Lisäksi opas kertoo kirjaston muille työntekijöille ja päättäjille, mitä kaikkea lasten- ja nuortenkirjastotyöhön kuuluu. Oppaasta on apua monissa erilaisissa tilanteissa, oppaan kirjoittanut Mervi Hietanen kuvailee.

Huoltokirjasto on otettu 700 kappaleen painettu painos, jota jaetaan Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella sekä valtakunnallisesti. Julkaisu on myös kaikkien kiinnostuneiden luettavana sähköisessä muodossa akepike.fi -sivustolla. Julkaisun kansikuvitus on edellisen PiKe-oppaan tavoin sarjakuvantekijä Emmi Niemisen käsialaa.

Tutustu e-julkaisuun Lasten- ja nuortenkirjastotyö PiKe-kirjastoissa: https://akepike.fi/kehittaminen/lanu-kirja/
AKE Tampere – Pirkanmaa ja Keski-Suomi: http://akepike.fi

Lisätiedot: Tampereen kaupunginkirjasto, Alueellinen kehittämistehtävä ,koordinaattori Jarkko Rikkilä, p. 040 800 7828, jarkko.rikkila@tampere.fi