Lappi-kirjallisuuspalkinto Rosa Liksomin Everstinnalle!

Taiteilijat Pekka ja Teija Isorättyä valitsivat vuoden 2019 Lappi-kirjallisuuspalkinnon saajan kuudesta finalistista. Palkinnon sai Rosa Liksom teoksellaan Everstinna (Like). Palkittava saa kunniakirjan ja 2000 euroa. Valitsijoiden perustelut valinnalleen voi lukea palkinnon sivuilta: https://lappikirjallisuuspalkinto.fi/palkinnon-valitsijat-2019.

Yleisö sai äänestää omaa suosikkiaan 10.12.2018-20.1.2019 välisenä aikana joko netissä tai paikan päällä Lapin kirjastoissa. Yleisöääniä annettiin kaikkiaan noin kaksisataa. Eniten ääniä sai Ritva-Elina Pylväs kirjallaan Alisa, Väylän tytär (Väylä-kirjat). Yleisöäänestyksen voittaja saa palkinnoksi kunniakirjan ja 500 euroa.

Palkinnot jaettiin Tornion kaupunginkirjastossa järjestetyssä juhlassa Lainan päivänä 8.2.2019.

Lappi-kirjallisuuspalkinto on Lapin kirjastojen perustama. Palkinto jaetaan joka toinen vuosi. Kirjastot haluavat tällä palkinnolla nostaa esille laadukasta Lapin kirjallisuutta.

Palkintoa tavoittelivat vuosina 2017-2018 ilmestyneet suomenkieliset aikuisten kaunokirjalliset teokset, jotka ovat lappilaislähtöisen kirjailijan kirjoittamia tai käsittelevät Lappia. Mukana ovat myös Suomen saamenkielisten kirjojen suomenkieliset käännökset. Kaikkiaan palkinnon nelihenkinen esivalintaraati kävi läpi runsaat 150 palkintokriteerit täyttävää kirjaa. Loppuvuonna 2016 (marras-joulukuu) ilmestyneet teokset olivat myös mukana.

Ensimmäisen Lappi-kirjallisuuspalkinnon vuonna 2017 sai Kerttu Vuolab teoksellaan Valon airut. Yleisöäänestyksen voitti Minna Rytisalon Lempi.

www.lappikirjallisuuspalkinto.fi