Lahden kaupunginkirjasto julkaisee pelidiplomin - ensimmäisenä kirjastona Suomessa

Pelidiplomin tavoitteena on tukea peliharrastusta ja sen voi suorittaa laulaen, nauraen ja yhdessä perheen kanssa.

Pelidiplomi julkaistaan Lahden kaupunginkirjaston YouTube-kanavalla sekä kirjaston verkkosivuilla keskiviikkona 20.1. klo 14.

Kirjaston henkilökunta on valinnut pelidiplomiin pelejä yhdeksästä eri aihealueesta eri-ikäisille ja tasoisille pelaajille. Jokaisessa aihealueessa on nimettynä 15 erilaista konsoli- ja lautapelivaihtoehtoa. Diplomin saa pelattuaan yhteensä seitsemää peliä eri aihealueista. Pelejä ei tarvitse pelata läpi vaan riittää, että diplomin suorittaja tutustuu peliin mielestään riittävästi. Diplomin tavoitteena onkin tukea peliharrastusta tai sen aloittamista sekä kannustaa tutustumaan monipuolisesti erilaisiin peleihin.

Lahden Euroopan ympäristöpääkaupunkivuosi näkyy myös pelidiplomin aihealueissa. Pelidiplomista löytyy Luonnon keskellä -kategoria, joka kutsuu tarkastelemaan pelien teemoja ympäristönäkökulmasta sekä kiinnittämään huomiota ja viettämään aikaa pelien maisemissa. Aihealueen sisältä löytyy muun muassa erityisesti lintujen ystäviä ilahduttava Wingspan -lautapeli, oman maantilan viljelemisen mahdollistava Stardew Valley sekä esimerkiksi Bee Simulator, jossa pelaaja pääsee kurkistamaan miltä maailma näyttää mehiläisen silmin. Stardew Valley- ja Bee Simulator -konsolipeleissä alkuun opastava video julkaistaan myös kirjaston Youtube -kanavalla 22.1.

Pelidiplomin muita aihealueita ovat esimerkiksi Hauskoja hetkiä yhdessä, Tarina edellä tai Retropelejä. Aloitteleva pelaaja voi lähteä etenemään diplomin suorittamisessa jollakin Ekaa kertaa pelaamassa -aihealueen vaihtoehdoista. Pelilistan pisimmän pelin läpi pelaamiseen kuluu yli 100 tuntia, kun lyhyimmillään listan pelin voi pelata läpi noin 10 minuutissa.

Diplomin suorittaminen voi olla myös yhteisöllinen kokemus ja pelidiplomin voi suorittaa myös esimerkiksi perheenä. Ikärajoja rikkovia diplomisuorituksia kirjasto ei kuitenkaan ota vastaan. Kaikkien diplomin suorittaneiden ja palauttaneiden kesken arvotaan lahjakortti vuoden lopuksi. Kirjasto kannustaa jakamaan pelikokemuksia Facebookiin luodussa Lahden kaupunginkirjasto pelidiplomi 2021 -keskusteluryhmässä.

Lisätietoja:
Jenna Salo