Kysy kirjastonhoitajalta 2020

Kysy kirjastonhoitajalta

Kysy kirjastonhoitajalta on Suomen kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Kysymyksiin vastataan kolmen arkipäivän kuluessa. Palvelun ydintehtävä on löytää sopivia tiedonlähteitä tiedonhakijalle.

Koronavuosi 2020

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa koronavuosi näkyi merkittävällä tavalla. Kirjastojen sulkeminen keväällä aiheutti toisaalta kysymysvyöryn siitä, miten toimitaan lainojen, varausten ja palautusten kanssa, toisaalta sen, että kunnat joko lomauttivat työntekijöitä tai lähettivät heitä lomille sulun aikana. Tästä seurasi kova paine väelle, joka oli vastaamassa. Kevät ja kesä olivat siis melko raskasta aikaa palvelun parissa työskenteleville. Syksyn sulkeminen ei enää aiheuttanut samanlaista kysymysvirtaa, tilanne taisi jo olla tuttu.

Vastaajat

Keväällä uutena vastaajakirjastona aloitti Loimaan kirjasto. Kirkes-kirjastoista Tuusulan kirjasto lähti myös uudella väellä mukaan. Syksyllä perustettiin uusi lasten ja nuorten vastaajaryhmä. Siihen koulutettiin väkeä useista yleisistä kirjastoista, joukossa on myös useita ruotsinkielisiä. Ryhmä vastaa lastenkirjallisuuskysymyksiin, lasten kirjastotyötä käsitteleviin kysymyksiin sekä lasten lähettämiin kysymyksiin. 

Helsingin kaupunginkirjastossa vastaajaryhmä kasvoi ja vastaaminen sujuikin huomattavasti aktiivisemmin kuin edeltävinä vuosina.

Tällä hetkellä palvelussa on mukana 19 erikoiskirjastoa tai -ryhmää ja 70 yleistä kirjastoa. Vastauksia oli vuonna 2020 lähettänyt 270 kirjastolaista ja niitä lähetettiin 63:sta kirjastosta. Palvelusta vastaava suunnittelija on edelleen Nina Granlund ja toimittajia, jotka valvoivat, että kysymyksiin vastataan ajallaan, olivat Tuula Valkeapää, Silene Lehto (syksyyn asti) ja Jukka Uotila (syyskuusta alkaen) Helsingin kaupunginkirjastosta.

Erikoisvastaajaryhmät vastasivat e-aineisto-, musiikki- ja lastenkysymyksiin.

Uusia vastaajia ja vastaajakirjastoja otetaan mukaan mielellään. Tunnukset ja opastusta saa toimituksesta (nina.granlund@hel.fi).

Vastausten määrä

Palvelussa lähetettiin vastaus 5866 uuteen kysymykseen, näistä suomenkielisiä oli 5636, ruotsinkielisiä 122 ja englanninkielisiä 108. 59 % kysymyksistä vastattiin yhdessä päivässä, 17% kahdessa, 9 % kolmessa ja 13% joutui odottamaan yli luvatun vastausajan. Vastausajat palvelussa ovat kaikesta huolimatta lyhentyneet. 

Julkiseen arkistoon tallennettiin 4312 vastausta, suljettuun 1554. Facebookin, Twitterin, toimituspostin ja palautteen kautta on vastattu arvioilta noin 30:n kysymykseen. Kommentteja oli tullut 1023. Tilastoihin voidaan lisätä jatkokeskustelut n. 10% vastauksista (määrä on arvioitu vastaajakyselyjen perusteella). Nämä  mukaan laskettuina vastausmäärä on 7611. Se on kasvanut edellisvuodesta paljon, suunnilleen yhtä paljon kuin kahtena edeltävänä vuonna, 15%. Myös ruotsinkielisiä kysymyksiä tuli  huomattavasti enemmän, 39%.

Sivukäynnit

Palvelussa oli istuntoja vuonna 2020 2 213 878, sivunkatseluja 3 481 098 ja käyttäjiä 1 808 838. Palvelun käyttö on noussut paljon, istuntoja ja käyttäjiä on 9% enemmän kuin vuonna 2019.

Suurin osa kävijöistä, 94%, on tullut palveluun hakukoneiden kautta, 5% on tullut palveluun suoraan, viittausten kautta ja sosiaalisen median kautta tulleita on alle prosentti kutakin. Uusia kävijöitä on 86,5 prosenttia käyttäjistä, palaavia 13,5%. Keskimääräinen istunto on alle minuutin 00:47, joka on luontaista käytölle. Palveluun päädytään hakukonehaun kautta ja kysymyksen ja vastauksen silmäily on nopeaa. Kävijöistä 63% tulee mobiilin kautta, 5% tabletilta ja 32% pöytäkoneelta.

Katsotuimpia vastauksia ovat Kumpi on oikein Hyvää Joulua vai Hyvää joulua, Miten tilavuus lasketaan, Kuka on serkku, pikkuserkku ja niin edelleen. Arkiston kaikkien aikojen luetuin on vastaus ruotsinkieliseen kysymykseen Söker den finska motsvarigheten till eniro.se, joka kirvoittaa katkeraa kritiikkiä suomalaista yksilönsuojaa kohtaan. Katselluimmat sivut ovat vastaukset-sivu ja etusivu.

Korkein piikki yksittäisenä päivänä katseluissa näkyy itsenäisyyspäivänä! 

Tiedonhaun opastus ja tietopalvelutyön tukeminen

Tietopalvelu on kirjaston keskeinen ydintehtävä. Tietopalvelun taso on ollut kirjastoissa varsin korkea eivätkä sen kanssa ole juuri muut pystyneet tähän mennessä kilpailemaan. Osaamista ei kuitenkaan enää kaikissa kirjastoissa aktiivisesti tueta. Vaikka jotkut kirjastot esimerkillisesti opastavat uudet työntekijänsä hakemaan tietoa relevanteista lähteistä ja työskentelemään asianmukaisesti tietopalvelutehtävissä, paikoitellen luulo siitä, että tietopalvelu itsestään pysyy tasokkaana kirjastoissa, on aiheuttanut melkoisia aukkoja tietämyksessä.

Kysy kirjastonhoitajalta -palveluun on luotu viimeisen kahden vuoden aikana useampi uusi tuki: ylläpidon Uuden vastaajan paketti ja Tiedonhakupaketti, uudistettu Tiedonhaun opastus Kirjastot.fi-sivustossa, Opastusta vastaamiseen -sarja (viikoittain ylläpidossa ja sähköpostilistalla) sekä Kirjastot.fi:n Tiedonhaun uutiskirje. Ylläpitoon lisättiin myös muuta koulutusmateriaalia ja julkiseen palveluun Miten käytän -haun käyttöopastus. Vastaajien opastuspaketit käännettiin ruotsiksi ja myös ruotsinkielistä opastusmateriaalia lisättiin ylläpitoon.

Sekä Opastusta vastaamiseen -sarjassa ja Tiedonhaun uutiskirjeessä pyritään erityisesti painottamaan tiedonlähteiden tuntemusta ja arviointia. Niillä halutaan herättää tietopalvelutyötä tekevät seuraamaan aktiivisesti uusia verkkotiedonlähteitä. Tämä käy helpoiten seuraamalla Makupalat.fi:n uusia linkkejä. Yhä selvemmäksi on käynyt se, että hyvän tiedonlähteen löytäminen ja tunnistaminen ei ole yksinkertaista eikä se ole helppoa kirjastoammattilaisellekaan. 

Tukea on edelleen tarjolla myös Kirjastot.fi-toimituksessa.

Tekninen kehittäminen

Vuonna 2019 tehdyn palvelupolkuprojektin yhteydessä suunniteltu parannus lisättiin: kysyjälle lähtevän vastauksen yhteyteen liitettiin linkki vastaukset-sivulle ja tieto siitä, että vastausta voi jakaa tai arvioida julkisessa palvelussa. Valitettavasti ei ollut vielä mahdollista linkittää suoraan omaan vastaukseen.

A-Ö -listan kieliversioista johtuva ongelma jatkuu edelleen. Asiaa yritetään saada ratkaisu vuoden 2021 aikana.

Näkyvyys

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu näkyy Kirjastot.fi:n palveluissa. Uusitussa Tiedonhaun opastus -osassa on esimerkkitiedonhakuja, jotka pohjautuvat Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun vastauksiin. Kirjasammon ja Kirjastokaistan kirjallisuuskirjeessä nostetaan esiin kirjallisuutta koskevia kysymyksiä. Tiedonhaun uutiskirjeessä nostetaan esiin Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun kysymyksiä tai kokoelmia. Kysy kirjastonhoitajalta näkyy myös eKirjastossa, Kirjasammossa ja Musiikkikirjastot.fi:ssa. Niiden kautta voi lähettää kysymyksiä ja seurata uusia vastauksia. 

Yleisten kirjastojen Finna-sivuilla on tarjolla kysymisen mahdollisuus kirjallisuus-, musiikki- ja/tai tiedonhaun sivulla. Samankaltainen mahdollisuus pyritään rakentamaan vuonna 2021 lasten ja nuorten sivuille.

Twitterissä palvelulla on 1150, Facebookissa 1970 seuraajaa. Facebookissa julkaistiin kysymyksiä vastauksineen, kokoelmia sekä tietoja uusista hyödyllisistä tiedonlähteistä. Sen pääasiallinen funktio on tuoda esiin palvelun olemassaoloa sekä kirjaston tehtävää tietopalveluasiantuntijana. Twitterissä Kysy kirjastonhoitajalta -tilillä julkaistiin uusia vastauksia sekä levitettiin lähinnä lukemiseen, kirjallisuuteen ja tietopalveluun sekä tiedonlähteisiin liittyvää sisältöä. Twitterissä lukijoiden toiminta on suunnilleen samanlaista kuin itse palvelun sivuilla, kysymyksiä katsotaan, niistä tykätään tai niitä kommentoidaan. 

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun kokoelmiin lisättiin kysymyskokoelmia kirjailijoista ja kaunokirjallisuuden teemoista, vuoden vaihteeseen mennessä romantiikasta ja historiallisista romaaneista. Tätä sarjaa jatketaan vuonna 2021.

Palvelua esiteltiin Educa-messuilla ja virtuaalisilla Helsingin kirjallisuusmessuilla.

Tärkeintä markkinointia Kysy kirjastonhoitajalta -palvelulle on hakukonenäkyvyys, joka on tällä hetkellä hyvällä tasolla.

Lukuja

Vastaukset kirjastoittain (vähintään neljä vastausta)

Kirjastot.fi 1283 (Tuula Valkeapää, Nina Granlund, Silene Lehto, Jukka Uotila)

Helsinki 1689

Tampere 593


Turku 417


Espoo 335


Oulu 268


Vantaa 134


Lahti 116


Jyväskylä 112


Hämeenlinna 104


Seinäjoki 94


Kuopio 91


Pori 66


Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto 62


Eduskunnan kirjasto 56


Joensuu 46


Kouvola 37


Kotka 32


Rovaniemi 25


Vaasa 19


Lappeenranta 19


Tilastokirjasto 17


Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kirjasto 17


Kajaani 17


Mikkeli 16


Lohja 15


Nurmijärvi 14


Rauma 13


Tuusula 12


Porvoo 11


Jämsä 11


Ylöjärvi 9


Kirkkonummi 9


Geologian tutkimuskeskuksen kirjasto 9


Varkaus 9


Suomen Pankin kirjasto 9


Kangasala 6


Nokia 5


Muurame 4


Heinola 4

Laukaa
 
4


Loviisa
 4

Kysymykset kunnan mukaan (kunnat, joista on tullut yli 20 kysymystä)

Helsinki 1409

Oulu 425

Espoo 401

Tampere 329

Turku 245

Vantaa 209

Suomen ulkopuolella 192

Jyväskylä 148

Lahti 119

Hämeenlinna 109

Kuopio 105
Reisjärvi 101

Järvenpää 69

Joensuu 67

Pori 64

Siilinjärvi 51

Seinäjoki 51

Kouvola 51

Kerava 46
Mikkeli 41

Kaarina 39

Hyvinkää 38

Rovaniemi 37

Kotka 36

Lappeenranta 36

Tuusula 34

Nokia 33

Ylitornio 31

Vaasa 29

Porvoo 24

Raisio 24

Riihimäki 24

Sastamala 24

Kirkkonummi 23

Salo 23

Kajaani 22

Akaa 20

Naantali 20
 

Nina Granlund
Kirjastot.fi
Kysy kirjastonhoitajalta
Makupalat.fi