Kohti metatietovisiota -projekti päättyy, jatkoprojekti käynnistyy

Kohti metatietovisiota -projektin tulokset ja loppuraportti esiteltiin 26.4.2023 Yleisten kirjastojen neuvostolle, joka on projektin toimeksiantaja. Todettiin, että projektille asetetut keskeiset tavoitteet saavutettiin. Projektin loppuraporttiin voi tutustua metatietoryhmän sivuilla.

Projektissa

• keskusteltiin tulevista muutoksista lähes kaikkien kirjastotietokantaa ylläpitävien kirjastojen/kimppojen kanssa
  • kuvattiin yleisten kirjastojen kuvailun infrastruktuuria ja metatietovirtoja
  • tavattiin keskeisiä yhteistyökumppaneita: Kansalliskirjastoa, metatiedon tuottajia ja kirjastojärjestelmien toimittajia
  • laadittiin skenaarioita, joiden avulla tuleviin muutoksiin voitaisiin varautua

Pieni työryhmä tutustui myös Ruotsin kuvailukäytäntöihin, siellä kansalliskirjastona toimiva Kungliga biblioteket siirtyi linkitetyn kirjastodatan tietomalliin ja BIBFRAME-formaattiin vuonna 2018. Muu kirjastokenttä käyttää edelleen MARC21-formaattia, ja tämä edellyttää tietueiden konversioita ja aiheuttaa sen myötä lisätyötä.

Suomessa pyritään varautumaan siihen, ettei uuteen tietomalliin liittyvästä siirtymäkaudesta tulisi kirjastokentällä kovin pitkä. Tarvitaan myös sellainen tulevaisuusskenaario, joka vahvistaa luottamusta siihen, että kohtuullisen ajan kuluessa linkitetyn kirjastodatan työtä vähentävät ominaisuudet toteutuvat käytännön työssä.

Kohti metatietovisiota -projektin rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö, sitä hallinnoi Turun kaupunginkirjasto ja sen ohjausryhmään kuuluivat Nina Hyvönen, Kansalliskirjasto, Rebekka Pilppula (pj.), Turun kaupunginkirjasto, Jouni Pääkkölä, Oulun kaupunginkirjasto, Niina Salmenkangas, Tampereen kaupunginkirjasto ja Matti Sarmela, VAKE. Projektin asiantuntijaryhmänä toimii yleisten kirjastojen nimittämä metatietoryhmä. Projekti käynnistyi 1.4.2022 ja se päättyy 30.4.2023

Työ jatkuu, jatkoprojektille rahoitusta

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi Turun kaupunginkirjastolle rahoituksen Kohti metatietovisiota -jatkoprojektille. Projekti käynnistyy 1.5.2023 ja rahoitus jatkuu vuoden 2024 loppuun. Siinä jatketaan nyt päättyvän projektin keskeisten teemojen parissa. Tavoitteena on täsmentää kuvailuyhteistyön tiekarttaa niin, että kuvailun ekosysteemin eri toimijoiden on mahdollista suunnitella omaa lähivuosien toimintaansa sen pohjalta.

Selvitystyö, ennakointi ja varautuminen ovat tarpeen, koska kirjastoaineistojen kuvailu on mullistumassa kuluvan vuosikymmenen aikana. Muutoksen moottoreina ovat linkitetyn datan tietomalli, sitä tukeva BIBFRAME-formaatti ja tietomallia soveltava metatietovaranto Melindan uusi alusta. Muutosten myötä mahdollistuu RDA-kuvailusäännöstön monipuolinen hyödyntäminen.

Uudistukset vaikuttavat koko metatiedon ekosysteemiin, myös yleisissä kirjastoissa tehtävään kuvailutyöhön, tiedonhakuun ja kokoelmatiedon käyttöön. Muutosten läpivienti edellyttää tulevina vuosina henkilökunnan koulutusta ja järjestelmien päivitystä sekä sen pohdintaa, miten kuvailutyö on järkevää organisoida uudessa tilanteessa.

Lisätiedot: projektipäällikkö Kaisa Hypén, Turun kaupunginkirjasto, puh. 044 907 2943, kaisa.hypen@turku.fi