Kivaa, että on kirjastoja! Vaikuttamisopas ja -kortit sanoittavat kirjastojen hyvinvointityötä

Pirkanmaan ja Keski-Suomen (AKE Tampere) sekä Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan (AKE Oulu) kehittämiskirjastot ovat julkaisseet oppaan ja korttipakan kirjastojen vaikuttamisesta. Kyseessä on kuudes Pirkanmaan ja Keski-Suomen kehittämiskirjaston tuottama opas. Julkaisu käsittelee vaikuttamistyötä kirjastoissa asiakastarinoiden, asiantuntijahaastattelujen ja esimerkkitapausten kautta.

Koko tiedote ja avoin linkki julkistustilaisuuteen 13.1.2023 klo 13 alkaen löytyy tältä verkkosivulta.

Kivaa, että on kirjastoja! - opas vaikuttamiseen keskittyy esimerkkitapauksissaan pienten kuntien kirjastoihin, mutta julkaisusta on apua kaiken kokoisissa kirjastoissa työskenteleville. Uudesta oppaasta on hyötyä kirjastojen johtamiseen, markkinointiin ja uusille ammattilaisille. Julkaisua kannattaa jakaa myös päättäjille esimerkkinä kirjastotyöstä.

Kyseessä on käsikirjamainen opus kirjastolaisille vaikuttamiseen. Julkaisun tarkoitus on jakaa kannustavia esimerkkejä vaikuttavasta kirjastotyöstä. Opas vinkkeineen toimii kirjastolaisen taskulamppuna toisinaan hämärtyvällä polulla, kertoo oppaan toimittanut projektisuunnittelija Kalle Lehtinen Tampereen pääkirjastosta.

Vaikuttamisopasta jaetaan 500 kpl Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastoihin (AKE Tampere) sekä 400 kpl Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan (AKE Oulu) kirjastoihin. Oppaan sähköinen e-julkaisu ja saavutettava PDF ovat kaikkien saatavilla ja hyödynnettävissä vapaasti vuoden 2023 alusta lähtien tältä verkkosivulta. Vaikuttamisoppaaseen liittyy vaikuttamiskorttien pakka, josta tuotetaan rajattu painos. Vaikuttamiskortit ovat saatavilla vain fyysisessä muodossa ja niitä jaetaan alueen kirjastojen esihenkilöille rajatummin.

Juliaana Grahn
Projektisuunnittelija
AKE Tampere (Pirkanmaa ja Keski-Suomi)
juliaana.grahn@tampere.fi