Kirjastouutisia maailmalta (8.11.2021)

Kirjastot.fi:ssä ilmestyy kahden viikon välein Kirjastouutisia maailmalta -kooste, johon on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä ja kirjastoalan tapahtumia. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista on englanninkielisiä.

Uutiset ja blogit

Yhdysvalloissa The Institute of Museum and Library Services julkaisi Reinvestment Fundin kanssa yhteistyössä tehdyn tutkimuksen, jonka tuloksissa nousi esille kirjastojen ja museoiden merkitys terveelle ja oikeudenmukaiselle yhteiskunnalliselle kehitykselle.

New Yorkin osavaltiossa sijaitsevan Rochesterin pääkirjaston vapautuneeseen kahvilatilaan avattiin hyväntekeväisyysjärjestön pyörittämä kahvila, jossa asiakkaat maksavat ruoasta kykynsä mukaan. Myös muissa yhdysvaltalaisissa kirjastoissa on avattu ruoka-apua tarjoavia kahviloita.

Ruotsin kirjastolehti Biblioteksbladet kirjoittaa kirjasto- ja kulttuurisektorin osallistumisesta Glasgowin ilmastokokoukseen.

Yhdysvaltalainen Cedar Rapidsin kirjasto tutki data-analyysiä käyttäen, kuinka hyvin heidän kokoelmansa heijastelee kirjaston asiakaskunnan monimuotoisuutta etenkin nuorten kirjojen osalta.

Australiassa kirjastot ovat tärkeässä asemassa turvaamassa ihmisten pääsyä internettiin myös koronasulkujen aikana.

Hiljattain remontin jälkeen avattu Singaporen Choa Chu Kangin kirjasto on erikoistunut kestävän kehityksen teemoihin ja kirjastosta löytyy kirjojen lisäksi myös puutarha.

Tapahtumat

IFLA:n Public Libraries -jaosto järjestää Public Libraries Responding in Times of Crisis -webinaarin. Tilaisuus järjestetään 10.11.2021 kello 16.00-17.00 ja se on maksuton, mutta vaatii ennakkoilmoittautumisen.

IFLA:n Public Libraries -jaosto järjestää myös webinaarin, jossa pääsee tutustumaan Public Library of the Year Award -palkinnon finaaliin selvinneisiin kirjastoihin. Tilaisuus järjestetään 24.11.2021 kello 14.00-15.00 ja se on maksuton, mutta vaatii etukäteisilmoittautumisen.