Kirjastouutisia maailmalta (7.6.-21.6.2021)

Kirjastot.fi:ssä ilmestyy kahden viikon välein Kirjastouutisia maailmalta -kooste, johon on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä ja kirjastoalan tapahtumia. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista on englanninkielisiä.

Uutiset ja blogit

Los Angeles Public Library:n kirjastonhoitaja Kevin Awakuni kertoo Los Angeles Times:n podcastissa kuinka Los Angelesin kaupunginkirjasto on onnistunut muuttamaan kirjaston imagoa.

Toronton kaupunginkirjasto on julkaissut innovaatiostrategian.

American Libraries -lehden kesäkuun numero on julkaistu ja luettavissa verkossa.

Irlannissa kirjastot ovat availleet oviaan kirjastotilojen koronasulun jälkeen. The Irish Times haastatteli irlantilaisia kirjastolaisia heidän kokemuksistaan koronan ajalta ja ajatuksista tulevasta.

CNN kirjoittaa kirjastojen olleen tärkeitä monille myös koronasulkujen aikana. Samalla kysytään, ovatko kirjastot saaneet ansaitsemaansa kunniaa toiminnastaan pandemian keskellä?

IFLA allekirjoitti WikiLibrary-manifestin. WikiLibrary-manifesti pyrkii edistämään kirjastojen ja Wikimedian projektien yhteistyötä.

Danielle Cooper ja Roger C. Schonfeld analysoivat The Scholarly Kitchen -sivustolla yrityskauppaa, jossa e-kirjalainauspalveluista tunnettu OverDrive osti kirjastoille videostriimauspalveluita tuottavan Kanopyn.

Suomen kirjastoseuran Kansainvälisyys ja kirjastot -koulutuspäivän videot ovat nyt katsottavissa Kirjastokaistalla.

Kirjastoseuran toiminnanjohtaja Rauha Maarno on valittu EBLIDA:n hallitukseen. EBLIDA on eurooppalainen kirjasto-, informaatio- ja arkistoalan kattojärjestö. Tärkeimmät lähivuosien tavoitteet Eblidassa ovat tekijänoikeuksien sääntelyyn vaikuttaminen ja kirjastojen kytkeminen YK:n kestävän kehityksen ohjelmaan. Onneksi olkoon Rauha!

American Library Associationin YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin keskittyvän ALA Task Force on United Nations 2030 Sustainable Development Goals -työryhmän Libraries contributing to meet the SDGs -webinaarin video on katsottavissa verkossa.

Tapahtumat

IFLA:n vuosikongressin ilmoittautuminen on edelleen käynnissä. IFLA WLIC 2021 järjestetään kokonaan virtuaalisesti 17.-19.8.2021. Early bird -osallistumismaksu IFLA:n jäsenille on 65 € ja alennettu hinta on voimassa 9.7.2021 asti. Tämän päivämäärän jälkeen ilmoittautuneille IFLA:n jäsenille osallistumismaksu on 85 €. Huomaa, että sinun ei tarvitse olla henkilökohtaisesti IFLA:n jäsen, vaan riittää, että kirjastosi on IFLA:ssa jäsenenä. Lisätietoja ohjelmasta ja ilmoittautumisesta löytyy tapahtuman sivuilta.

NordILL-konferenssi järjestetään tänä vuonna verkossa 25.-26.10.2021. Nordic resource sharing reference and collection management conference:n, eli tutummin NordILL-konferenssin, ilmoittautuminen on nyt auki.

Muuta

Suomen kirjastoseuran apurahahaku on nyt käynnissä. Apurahaa voi hakea esimerkiksi kansainväliseen työhön ja ammatilliseen kehittymiseen.

Edelliseen Kirjastouutisia maailmalta -koostekirjeeseen pääsi livahtamaan kirjoitusvirhe. IFLA:n puheenjohtajaksi valittiin Antonia Arahova. Uutisessa oli virheellisesti Anatonia Arahova.

Kirjastouutisia maailmalta -koostekirje jää kesälomalle. Palaamme virkistäytyneinä raportoimaan maailman kirjastouutisista taas elokuun loppupuolella. Toivotamme mukavaa kesää kaikille!