Kirjastouutisia maailmalta (6.9.2021)

Kirjastouutisia maailmalta -kooste palaa kesätauolta ja jatkaa syksyllä ilmestymistä kahden viikon välein Kirjastot.fi:ssä. Koosteeseen on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä, kirjastoalan tapahtumia ja vinkkejä. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista ovat englanninkielisiä.

Uutiset ja blogit

Skotlannin uusi kansallinen yleisten kirjastojen strategia on julkaistu. Scotland's Public Library Strategy 2021-2025 on vapaasti luettavissa verkossa.

Oulun kaupunginkirjasto voitti IFLA Green Library Award 2021 -palkinnon. Oulun kirjaston Vastuullinen kirjasto ympäristötietoisuuden edistäjänä -hanke voitti palkinnon Green Library Project -katergoriassa. Lisätietoa palkinnosta löytyy Oulun kaupunginkirjaston ja IFLA:n sivuilta. Paljon onnea Ouluun!

Oslon uusi pääkirjasto Deichman Bjørvika on voittanut IFLA:n Public Library of the Year Award 2021 -palkinnon. Vuosittain jaettava palkinto myönnetään parhaalle uudelle yleiselle kirjastolle. Myös the Guardian noteerasi kilpailun loppusuoralle selvinneet kirjastot heinäkuussa.

San Diego Union-Tribune kirjoittaa yhdysvaltalaisen San Diegon kaupungin uudesta suunnitelmasta, jossa suositellaan perustettavan isompia kirjastoja laajemmilla palveluilla matalamman tulotason alueille. Kirjastojen nähdään olevan avainasemassa taistelussa epätasa-arvoa vastaan.

EveryLibrary:n Medium-artikkelissa käsitellään kirjastoja, jotka on avattu kirjastoille epätyypillisiin tiloihin. EveryLibrary:n Medium-sivuilla ilmestyy paljon lyhyitä mielenkiintoisia kirjastoaiheisia artikkeleita.

Yhdysvalloissa tehdyssä the 2020 Public Library Technology Survey -tutkimuksessa nousi vahvasti esille kirjastojen rooli digitaalisen tasa-arvon edistäjänä. Yhdysvalloissa kirjastot myös lainaavat enenevissä määrin teknologiaa kirjaston ulkopuolella käytettäväksi, mikä osaltaan kuroo umpeen digitaalista kuilua ja takaa pääsyn tiedon ja teknologian pariin.

Yhdistyneiden kansakuntien sivuilta löytyy lukuvinkkejä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (SDG) teemoista. SDG Book Clubista voi löytää inspiraatiota oman kirjaston SDG-tapahtumiin.

American Libraries Magazine esittelee vuoden 2021 vaikuttavimmat uudet ja remontoidut yhdysvaltalaiset kirjastot.

IFLA:n uudet verkkosivut on julkaistu. Uudistuneeseen sivustoon pääsee tutustumaan vanhassa tutussa osoitteessa: www.ifla.org

Tapahtumat

Nordic Libraries Annual 2021 -konferenssin ohjelma on julkaistu ja ilmoittautuminen on auki. Aluehallintovirastojen vuosittainen kansainvälinen kirjastokonferenssi järjestetään maksuttomana verkkotapahtumana 3.-4.11.2021. Englanninkielisen tapahtuman teemana on Libraries Creating Strong Societies ja ilmoittautuminen päättyy 31.10.2021.

NordILL-konferenssi järjestetään tänä vuonna verkossa 25.-26.10.2021. Nordic resource sharing reference and collection management conference:n, eli tutummin NordILL-konferenssin, ilmoittautuminen on paraikaa käynnissä. Konferenssin teema on Empowering knowledge – Accelerating access.

IFLA tiedottaa tulevista Internet Governance Forum (IGF) -tapahtumista, joissa on paljon kirjastoille relevantteja aiheita. Jos esimerkiksi digilukutaito, digitaalinen inkluusio ja vapaa pääsy tiedonlähteille kiinnostavat, kannattaa tutustua IGF:n tapahtumat.

IFLA:n vuosikongressin, IFLA WLIC 2021, järjestettiin virtuaalisesti 17.-19.8.2021. Tapahtumaan on mahdollisuus ostaa jälkikäteen 50 €:n hintaisia lippuja, jotka oikeuttavat esitysten nauhoitusten katsomiseen ja avaavat pääsyn muihin konferenssimateriaaleihin, esimerkiksi kirjastojen projekteja esitteleviin postereihin. Lippuja on saatavilla 29.10.2021 asti ja ne oikeuttavat pääsyn materiaaleihin 12 kuukauden ajaksi.

Wikimedia Foundationin vuosikonferenssin Wikimanian ohjelma on vapaasti katsottavissa verkossa. Ohjelmasta löytyy YouTube-linkki jokaisen esityksen kohdalta.

Vinkkejä:

Ruotsin kirjastolehden Biblioteks Bladetin verkkosivuilla on paljon mielenkiintoisia kirjastoihin liittyviä artikkeleita vapaasti luettavissa. Lehden verkkosivut toimivat hyvänä ikkunana naapurimaamme kirjastokenttään sekä tarjoaa ajatuksia ja uusia näkökulmia myös kotimaiseen kirjastokeskusteluun.