Kirjastouutisia maailmalta 5/2022

Kirjastot.fi:ssä ilmestyy noin kahden viikon välein Kirjastouutisia maailmalta -kooste, johon on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä ja kirjastoalan tapahtumia. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista on englanninkielisiä, mutta mukana on myös ruotsinkielisiä uutisia sekä ajoittain juttuja muilla kielillä.

Uutiset ja blogit

IFLA:n hallitus on erottanut järjestön pääsihteerin (Secretary General) Gerald Leitnerin tehtävistään. Väliaikaiseksi pääsihteeriksi on nimetty hallituksen jäsen Halo Locher, joka hoitaa tehtävää uuden toiminnanjohtajan valintaan saakka. IFLA:n johdossa tapahtuu myös muita henkilövaihdoksia, kun järjestön varapuheenjohtaja Antonia Arahova ja rahastonhoitaja Perry Moree jättävät paikkansa henkilökohtaisista ja muista työtehtävistä johtuvista syistä.

Biblioteksbladetissa kirjoitetaan Ukrainan kulttuuriperinnön pelastamisesta.

Ruotsin kirjastoseura antoi Instagram-tilinsä Ukranainan kirjastoseuran käyttöön viikolla 14.

Ruotsin kirjastoseura kritisoi voimakkaasti IFLA:a järjestön Ukrainan tilanteeseen liittyvästä kannanotosta, jonka mukaan venäläisiä toimijoita ei suljeta järjestön toiminnan ulkopuolelle. Kirjastokentältä tullut paljon painetta sulkea venäläiset toimijat myös IFLA:n toiminnan ulkopuolelle Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

Public Library Quarterlyssa julkaistiin tutkimusartikkeli koronarajoitusten vaikutuksista Ison-Britannian yleisissä kirjastoissa.

Myös American Library Associationin julkaisema State of America’s Libraries käsittelee koronapandemian vaikutuksia.

Koronateemaa käsitellään myös IFLA Journalin uusimmassa numerossa.

Arts Hub kirjoittaa kirjastojen uudistumisesta koronapandemian jälkeisenä aikana Australiassa.

Kansainväliseen kirjastojen valokuvakilpailuun etsitään parhaita kuvia teemalla ”Global libraries as agents of leadership in our post pandemic world”.

Skotlannissa käynnistettiin kampanja mielenterveyden edistämiseksi lukemisen kautta. Skotlannissa kampanjoidaan laajemminkin kirjastojen hyvinvointivaikutusten näkyväksi tekemisen puolesta toukokuun kunnallisvaaleja silmällä pitäen.

Portlandissa Yhdysvalloissa on kuormapolkupyörillä liikkuva kirjastopalvelu, joka palvelee etenkin kaupungin kodittomia.

Englannin South Lanarkshire luopuu myöhästymismaksujen perimisestä.

The New York Timessa kirjoitetaan New York Public Libraryn myöhästymismaksujen poistamisesta.

Pääsy e-aineistoihin oli tämän vuoden kuuma aihe American Library Associationin alaisen Public Library Associationin vuosikonferenssissa.

Keskustelu Yhdysvaltojen koulukirjastoihin kohdistuneista sensuurivaatimuksista jatkuu the Guardianissa. Myös ABC News ja the Washington Post jatkavat aiheen käsittelyä.

IFLA julkaisi vetoomuksen kirjastojen verkkosatutuntien puolesta.

The Scotsmanissa kirjoitetaan Edinburghin lasten kirjastosta.

Ruotsissa jatkuu keskustelu koulukirjastojen asemasta ja tulevaisuudesta.

Yarra Plenty Regional Library Australiassa julkaisi työkalupakin kirjallisuusfestivaalien järjestämiseen kirjastoissa.

Los Angeles Public Library tarjoaa residenssejä taiteilijoille.

Princh:n kirjastoblogissa kirjoitetaan Walesilaisen Pontypridd Library:n remontista.

Tapahtumat

Dublinissa 26.-29.7.2022 järjestettävänä IFLA:n vuosittaisen konferenssin IFLA WLIC 2022:n tiimoilta on nyt paljon esitelmähakuja auki ja tiedot satelliittikonferensseista on nyt julkaistu. Esimerkiksi Environment, Sustainability and Libraries Section (ENSULIB) hakee tällä hetkellä puhujia ennen varsinaista pääkonferenssia pidettävään satelliittikonferenssiin.

IFLA:n Public Libraries -jaoston mid-term-seminaari järjestetään virtuaalisesti 4.-6.5.2022 teemalla “Libraries: Places That Care For People”.

ENSULIB-jaosto järjestää Climate equity : A manifesto for libraries -webinaarin 10.5.2022.

Vielä ehtii ilmoittautua IFLA:n Metropolitan Libraries -jaoston seminaariin. Seminaari järjestetään Oslon uudessa Deichmann Björvikan pääkirjastossa 18.-20.5.2022.

IFLA:n Continuing Professional Development and Workforce Learning (CPDWL) -jaoston ja New Professionals Special Interest Group:n Wellness for Librarians -webinaarin tallenne on julkaistu.

Kirjastouutisia maailmalta -koostekirje jää pienelle tauolle toimituksen lomailun vuoksi. Seuraava kirje julkaistaan toukokuun alussa.