Kirjastouutisia maailmalta 4/2022

Kirjastot.fi:ssä ilmestyy kahden viikon välein Kirjastouutisia maailmalta -kooste, johon on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä ja kirjastoalan tapahtumia. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista on englanninkielisiä.

Uutiset ja blogit

IFLA julkaisi uuden kannanoton liittyen Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainassa ja vaatimuksiin sulkea venäläiset kirjastojärjestöt IFLA:n toiminnan ulkopuolella.

CILIP:n Nick Poole keskustelee Chris Kenneallyn haastattelussa Ukrainan kirjastojen tilanteesta.

Myös NPR kirjoittaa Ukrainan kirjastoista sotatilanteessa.

Länsi-Australian osavaltiossa suunnitellaan uutta strategiaa turvaamaan kirjastojen tulevaisuutta. Suunnitteilla olevan strategian keskiössä on muun muassa digitaalinen infrastruktuuri ja inkluusio.

Reading Public Library Pennsylvaniassa teki uuden strategiansa skenaariosuunnittelua apuna käyttäen.

Atánquezin kirjasto Kolumbiassa pitää yllä alueen alkuperäiskansan kulttuuria ja perinnetietoa.

Rick Anderson kirjoittaa the Scholarly Kitchenissä kirjastojen neutraalisuudesta.

Väkivaltatilanteet ja uhkaava käyttäytyminen kirjastoissa puhututtaa Ruotsissa.

Jarkko Rikkilä kirjoittaa IFLA:n Continuing Professional Development and Workplace Learning (CPDWL) -jaoston blogissa Future-Proof Librarian -jutuissa disinformaation tuomista haasteista kirjastolaisille sekä ruotsalaisten kirjastojen yhteistyöstä Wikimedian kanssa.

Clare Barnett kirjoittaa Book Riotissa kirjastoautomaateista, joista asiakas voi noutaa aineistoa perinteisten kirjastotilojen ulkopuolelta välipala- tai pakettiautomaattien kaltaisista laitteista.

Georgiassa Yhdysvalloissa on avattu siemenkirjasto kotipuutarhureille.

Oletko aina halunnut vierailla Shetlandin kirjastossa Skotlannissa? Shetlandin kirjasto tarjoaa nyt ainutlaatuisen mahdollisuuden vierailla kirjastossa virtuaalisesti.

Tapahtumat

IFLA:n kymmenosainen Strategic Approach to Digitisation -webinaarisarja starttaa 24.3.2022.

IFLA:n puheenjohtaja Barbara Lison luennoi YK:n kestävän kehityksen tavoitteista ja kirjastoista 24.3.2022.

IFLA:n Continuing Professional Development and Workforce Learning (CPDWL) -jaosto ja New Professionals Special Interest Group järjestävät Wellness for Librarians -webinaarin 4.4.2022.

Aluehallintovirastot järjestävät virtuaalimatkan Oslon uuteen pääkirjastoon Deichmann Björvikaan sekä Lambertseterin kirjastoon 28.4.2022 kello 13.00-14.45. Ilmoittautuminen viimeistään 26.4.2022.

Open Science Conference 2022:n esitykset ovat katsottavissa YouTubessa.

IFLA-kongressiin ilmoittautuminen on edelleen auki. Ilmoittautumisaika alennetuilla early bird -hinnoilla on voimassa 5.4.2022 saakka.