Kirjastouutisia maailmalta 26.4.-7.5.2021

Kirjastot.fi:ssä ilmestyy kahden viikon välein Kirjastouutisia maailmalta -kooste, johon on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä ja kirjastoalan tapahtumia. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista on englanninkielisiä.

Uutiset ja blogit

IFLA:n puheenjohtajaehdokkaat esittäytyvät ja vastaavat kysymyksiin IFLA:n vaalisivujen esittelyvideoilla. IFLA:n vaalien äänestys on käynnissä 24.5.2021 asti.

Helsingin keskustakirjasto Oodissa keväällä 2019 luennoimassa käynyt sosiologian professori Eric Klinenberg kirjoittaa The New York Times:ssa kuinka yhteiskunnallisen infrastruktuurin pohjana ei ole vain tiet ja kunnallistekniikka, vaan myös sosiaalinen infrastruktuuri, jota kirjastot ovat omalta osaltaan luomassa.

Harvardin yliopiston kirjasto tarkistaa asiasanastoaan ja korjaa maahanmuuttoon liittyvää termistöä neutraalimmaksi ja inklusiivisemmaksi. Paperittomiin maahanmuuttajiin aikaisemmin viitanneen ”illegal alien” -termin korvaa jatkossa asiasanat ”noncitizen” ja ”undocumented immigrant”. Yleensä yhdysvaltalaiset kirjastot seuraavat asiasanoituksessaan Yhdysvaltain kongressin kirjaston ohjeistusta, mutta moni kirjasto on korjannut vanhentunutta ja negatiivisesti arvottavaa termistöä oma-aloitteisesti.

Yhdysvaltain kirjastoseuran (American Library Association) lastenkirjastotyöhön keskittyvän The Association for Library Service to Children (ALSC) -jaoston blogissa julistetaan virtuaalitapahtumien tulleen jäädäkseen. ALSC:n blogista löytyy paljon asiaa lastenkirjastotyön tiimoilta sekä kirjastoasiaa yleisemminkin.

Etelä-Australiassa pelätään kirjastojen rahoituksen puolesta ja pyritään tuomaan esille kirjastojen monipuolisia palveluja: kirjastot ovat paljon muutakin kuin kirjalainaamoja.

ArchDaily-sivusto esittelee Ranskan uusia kirjastoja.

Kirjastoista lainattavat teknologiset laitteet tarjoavat kaikille pääsyn uusien teknologioiden pariin. Library of Things -ajattelu tukee monimuotoisen lukutaidon tavoitteita ja kuroo umpeen kansalaisten välistä digitaalista kuilua.

IFLA julkaisi raportin YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden edistymistä seuraavista vapaaehtoisista maa- ja paikallisraporteista. IFLA:n mukaan paikallistasolla tehdyt raportit tunnistavat paremmin kirjastojen roolin ja vaikutuksen kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa kuin kansallisen tason raportit.

Australian kirjastoseura (Australian Library and Information Association) ja Australian yleisten kirjastojen liitto (Australian Public Library Alliance) julkaisivat uudet standardit ja suositukset Australian yleisille kirjastoille.

Kirkkonummen uusi kirjasto Fyyri on saanut viime aikoina paljon kansainvälistä mediahuomiota. Muun muassa espanjalaislehti El País ja arkkitehtuuriin ja designiin keskittyvä verkkolehti Dezeen nostivat Fyyrin näyttävästi esiin jutuissaan.

Tapahtumat

Ruotsin kirjastoseuran kirjastopäivät Branschdagarna 2021 järjestetään verkossa 17.-19.5.2021. Ilmoittautuminen ja tarkemmat tiedot ohjelmasta löytyvät Branschdagarna 2021 -tapahtuman sivuilta.

Joka toinen vuosi Tanskan Aarhusissa järjestettävä Next Library -kirjastotapahtuma järjestetään tänä vuonna 24 tunnin mittaisena ilmaisena verkkotapahtumana kesäkuussa. Ilmoittautuminen ja tarkemmat tiedot ohjelmasta löytyvät Next Library:n verkkosivuilta. Next Library Festival 2021 alkaa 3.6.2021 kello 9.00.

Muuta

Suomalais-venäläisen kulttuurifoorumin partnerihaku on käynnissä 31.5.2021 asti. Kulttuurifoorumin sivuilla pääset tutustumaan kaikkiin hanke-ehdotuksiin. Lisätietoja ja lista kirjastospesifeistä hankkeista löytyy myös Kirjastot.fi:n ammattikalenterin ilmoituksesta.

IFLA:n vaalien äänestys on käynnissä 24.5.2021 asti. Lue lisää IFLA:n vaalisivuilta tai Kirjastot.fi:n uutisesta.