Kirjastouutisia maailmalta (22.11.2021)

Kirjastot.fi:ssä ilmestyy kahden viikon välein Kirjastouutisia maailmalta -kooste, johon on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä ja kirjastoalan tapahtumia. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista on englanninkielisiä.

Uutiset ja blogit

Skotlannissa kirjastoja tuetaan taloudellisesti koronasta palautumiseksi, mutta samalla käydään keskustelua yleisten kirjastojen pitkäaikaisesta rahoituksesta ja sen ongelmista.

Brooklyn Public Library tutki käyttäytymistieteilijöiden kanssa, kuinka kirjastonkäytön esteitä voidaan purkaa ja miten kirjastot voisivat edistää palveluidensa ja tilojensa tasa-arvoisempaa ja oikeudenmukaisempaa käyttöä.

Suomessakin joissakin kirjastoissa kokeiltu ”ihmiskirjasto” on suosittu Yhdysvalloissa. Ihmiskirjaston avulla taistellaan ennakkoluuloja ja polarisaatiota vastaan.

Australiassa keskustellaan e-kirjojen lainauskorvauksista.

EBLIDA julkaisi toisen raporttinsa eurooppalaisista kirjastoista ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteista. The 2nd European Report on Sustainable Development Goals and Libraries -raportti esitellään 23.11.2021 järjestettävässä webinaarissa.

IFLA ilmoitti, että järjestön vuosittainen päätapahtuma World Library and Information Congress järjestetään ensi vuonna alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti paikan päällä Irlannin Dublinissa. Perinteisesti IFLA-konferenssi on järjestetty elokuussa, mutta ensi vuonna IFLA WLIC järjestetään heinäkuussa 26.-29.7.2022.

Tapahtumat

EBLIDA järjestää Sustainability in Public Libraries - Better funding for a great good place -webinaarin 23.11.2021 17.00-18.30.

Eurooppan tieteellisten kirjastojen järjestö LIBER järjestää kirjastoarkkitehtuurista kiinnostuneille webinaarin, jossa esitellään Library Buildings in Europe -sivustoa. Tilaisuus järjestetään perjantaina 3.12.2021 17.00-19.00.

Aluehallintoviraston vuosittainen Nordic Libraries Annual -konferenssin puheenvuorot löytyvät nyt Kirjastokaistalta.

Vinkkejä

Kaipaatko tukea tai ideoita kirjastosi demokratia- ja osallisuustyöhön? American Library Association (ALA) tarjoaa Libraries Transforming Communities -materiaalipankin, josta löytyy aiheeseen liittyviä webinaari-tallenteita ja työkaluja kirjastojen tueksi.