Kirjastouutisia maailmalta (20.9.2021)

Kirjastot.fi:ssä ilmestyy kahden viikon välein Kirjastouutisia maailmalta -kooste, johon on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä ja kirjastoalan tapahtumia. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista on englanninkielisiä.

Uutiset ja blogit

Edinburghissa avattiin kirjasto, joka on erityisesti suunniteltu kaupungin kodittomille.

The Scottish Poetry Library järjestää virtuaalisesti runotyöpajoja pitkäkestoisista koronaoireista kärsiville. Vertaistuen lisäksi runotyöpajat tarjoavat luovaa aivoharjoittelua esimerkiksi työelämään palaaville pitkittyneistä koronaoreista toipuville.

American Library Associationin (ALA) Intellectual Freedom Blog:ssa käydään läpi taustoja sille, miksi niin moni kirjasto Yhdysvalloissa on luopunut myöhästymismaksuista viime vuosina.

Australian Ipswichissä avattiin maan ensimmäinen pelkästään lapsiasiakkaille suunnattu kirjaston. Lastenkirjaston kohderyhmä on vauvaikäisestä noin kaksitoistavuotiaisiin kirjaston käyttäjiin.

Kirjastot ovat tärkeässä roolissa oikeudenmukaisuuden turvaamisessa ilmastonmuutoksen edessä, kirjoittaa Sarah Sax High Country News -verkkojulkaisussa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa tämän kesän ennätyksellisissä helteissä kirjastot olivat monille ainoita ilmastoituja tiloja, joihin ihmisillä oli vapaa pääsy.

Wikipedia and Academic Libraries: A Global Project -kirja on vapaasti luettavissa ja ladattavissa verkossa. Teos julkaistiin Open Access -julkaisuna 14.9.2021 ja se sisältää artikkeleja 52 kirjoittajalta ympäri maailmaa.

IFLA:n Continuing Professional Development and Workplace Learning -jaosto (CPDWL) julkaisee kirjastoammatillisiin kysymyksiin keskittyvää podcast-sarjaa. Uusimmassa jaksossa mukana on IFLA:n uusi puheenjohtaja Barbara Lison sekä CPDWL-jaoston tiedotuskoordinaattori Edward Junhao Lim.

Tapahtumat

IFLA:n CPDWL-jaosto järjestää 13.10.2021 kello 11.00 webinaarin teemalla Curious, confident and committed: transforming libraries into learning organisations.

Vinkkejä

Oletko miettinyt kansainvälisen sisarkirjastotoiminnan aloittamista omassa kirjastossasi? NAPLE Sister Libraries Programme:n kautta on mahdollista löytää eurooppalainen kumppanikirjasto, jonka kanssa vaihtaa kokemuksia tai toteuttaa yhteistyöhankkeita.