Kirjastouutisia maailmalta (20.12.2021)

Kirjastot.fi:ssä ilmestyy kahden viikon välein Kirjastouutisia maailmalta -kooste, johon on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä ja kirjastoalan tapahtumia. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista on englanninkielisiä.

Uutiset ja blogit

Suffolkin kirjasto Englannissa teetti vaikuttavuustutkimuksen. Tutkimustulosten arvion mukaan jokainen Suffolkin kolmeen kirjastoon käytetty punta tuotti 8,04 punnan edestä ”sosiaalista arvoa”. Tutkimusraportti on luettavissa kirjaston verkkosivuilla.

E-kirjojen kustannukset puhuttavat Ruotsissa.

Yhdysvaltalaisessa 1 A -radio-ohjelmassa keskustellaan pandemia-ajan kirjastopalveluista ja yleisten kirjastojen tulevaisuudesta, mutta laajemmin myös yleisten kirjastojen roolista Yhdysvalloissa sekä e-kirjoista ja e-aineistoihin liittyvästä problematiikasta. Mielenkiintoisen ohjelman vieraina ovat Public Library Association:n puheenjohtaja Melanie Huggins, Open Libraryn ja Internet Archiven perustaja Brewster Kahle sekä Digital Public Library of America:n John Bracken.

IFLA kokosi yhteen Internet Governance Forumin antia kirjastojen näkökulmasta.

IFLA keräsi kirjastojen viestinnän tueksi listan kirjastoihin liittyvistä kansainvälisistä teemapäivistä ja tapahtumista vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon osalta.

Wikimedia Foundationin 1Lib1Ref-kamppanja järjestetään jälleen tammikuussa ja ensi vuotta varten kampanjassa käytetyn Citation Hunt Toolin kielivalikoimaa on laajennettu. 1Lib1Ref-lyhenne tulee sanoista 1 librarian, 1 refrence, ja kampanjan tavoitteena on saada kirjastolaiset mukaan parantamaan Wikipedian sisältöjä ja luotettavuutta kutsumalla kirjastolaiset lisäämään Wikipedia-artikkeleihin viitteitä.

IFLA:n ja Electronic Information for Libraries:n (EIFL) Working Draft: Impacts of Public Access in Libraries on luettavissa IFLA:n verkkosivuilla.

IFLA:n Environment, Sustainability and Libraries Section (ENSULIB) -jaoston puheenjohtaja Harri Sahavirta kirjoittaa ENSULIBin historiasta ja kirjastojen ympäristöajattelun muutoksesta.

Australiassa Sydneyssä sijaitseva the State Library avaa ensi vuonna kattoterassilleen cocktail-baarin.

Tapahtumat

Occupy Library -kirjastotapahtumaan etsitään puhujia! Call for proposals:n deadlinea on jatkettu 15.1.2022 saakka. Occupy Libraryn teemat liittyvät 2022 kestävään kehitykseen.

IFLA:n jaostojen joulukuun alussa järjestämien webinaarien nauhoitteita on nyt katseltavissa verkossa:

IFLA Webinar: Lessons from the Library Advocacy Priorities Study

IFLA Webinar: Public Library of the Year Award

IFLA ARL Webinar Series: Tales of Rising from the Ashes: Rebuilding Libraries/Museums after a Disaster

Kirjastouutisia maailmalta -koostekirje jää nyt joulutauolle ja seuraava kirje ilmestyy tammikuun puolenvälin jälkeen. Mukavaa joulunaikaa ja hyvää uutta vuotta kaikille!