Kirjastouutisia maailmalta (18.10.2021)

Kirjastot.fi:ssä ilmestyy kahden viikon välein Kirjastouutisia maailmalta -kooste, johon on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä ja kirjastoalan tapahtumia. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista on englanninkielisiä.

Uutiset ja blogit

IFLA tekee tutkimusta kirjastojen digitaalisia toimintaympäristöjä. Vastaa kyselyyn 27.10.2021 mennessä.

EBLIDA:n lokakuun uutiskirjeen aiheena on Open Access- ja tekijänoikeusstrategiat yleisissä kirjastoissa.

Ottawan uuden pääkirjaston rakennusprojekti on rahoitusvaikeuksissa kustannusarvioiden noustua 75 % alkuperäisistä suunnitelmista.

New York Public Library luopuu myöhästymismaksuista.

Ann Arbor District Library Yhdysvaltain Michiganissa tarjoaa yleisölle omatoimisen kävelykierroksen, joka tutustuttaa kaupungin afroamerikkalaiseen historiaan. Kävelykierros on osa kirjaston ja the African American Cultural and Historical Museum of Washtenaw County:n yhteistä muistitietohanketta.

Sarah Nicolas kirjoittaa Book Riot -sivustolla kirjastossa työskentelevien moninaisista rooleista.

IFLA on aloittanut uuden uutiskirjeen julkaisemisen. IFLA:n ensimmäinen uutiskirje ilmestyi lokakuun alussa.

Tapahtumat

Neljän webinaarin New Librarianship Symposia käynnistyy verkossa 28.10.2021. Tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen YouTubessa.

IFLA:n Education and Training -jaosto järjestää kirjastoalan opiskelijoille suunnatun webinaarin kansainvälisestä yhteistyöstä ja osallistumisesta 22.10.2021 kello 17.00.

Nordic Libraries Together - Empowering Society -konferenssi järjestetään sekä verkossa että paikan päällä Malmössä 19.11.2021. Ilmoittautuminen on paraikaa käynnissä.

IFLA:n Library Buildings and Equipment -jaoston Library Design Matters -webinaarisarjan viimeinen osa järjestettiin lokakuun alussa ja kaikki kolme webinaaria löytyvät nyt jaoston YouTube-kanavalta.

Vielä ehtii ilmoittautua mukaan 25.-26.10.2021 järjestettävään NordILL 2021 sekä 3.-4.11.2021 järjestettävään Nordic Libraries Annual konferensseihin.