Kirjastouutisia maailmalta 1/2022

Kirjastouutisia maailmalta on palannut joulutauolta! Kirjastot.fi:ssä ilmestyy kahden viikon välein Kirjastouutisia maailmalta -kooste, johon on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä ja kirjastoalan tapahtumia. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista on englanninkielisiä.

Uutiset ja blogit

UNESCO:n virtuaalinäyttely elinikäisestä oppimisesta etsii tapausesimerkkejä. Jaa hyvät kokemuksesi kirjastosi työstä elinikäisen oppimisen parissa.

IFLA:n blogikirjoitus luo katsauksen vuoteen 2022 digitaalisten ympäristöjen ja oikeuksien näkökulmasta.

Ruotsissa käydään keskustelua lakiehdotuksesta, joka vahvistaisi koulukirjastojen asemaa. Ehdotetun lakimuutoksen toteutuessa jokaisessa koulussa pitäisi olla koulukirjastotilan lisäksi myös kirjastohenkilökuntaa.

Ruotsissa keskustellaan myös äänikirjojen vaikutuksesta lasten lukutaitoon.

Brasilialainen kirjastonhoitaja ja tutkija Nathalice Cardoso kertoo IFLA:n haastattelussa tutkimuksestaan kirjastojen ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden parissa.

Skotlannissa myönnettiin £400 000 valtion tukemaa avustusta kirjastojen vuoden 2022 hankkeille.

Yhdysvalloissa ehdotetaan kansallisen digitaalisen lukutaidon komission asettamista.

IFLA Green Library Award etsii jälleen palkintoehdokkaita. Ilmoita oma hankkeesi tai kirjastosi mukaan!

IFLA:n Environment, Sustainability and Libraries (ENSULIB) -jaoston ensimmäinen uutiskirje julkaistiin joulukuussa.

IFLA:n Continuing Professional Development and Workplace Learning (CPDWL) -jaosto julkaisi tämän vuoden ensimmäisen uutiskirjeensä.

Råsundan koulussa Ruotsissa on sateenkaarihyllyn lisäksi sateenkaarikirjastonhoitaja, joka on erikoistunut HTBQI-kysymyksiin.

Tapahtumat

Pandemic Effects and Library Directions (Africa, Americas and Europe) -webinaari järjestetään 2.2.2022 kello 18.00-19.00.

IFLA:n Metropolitan Libraries -jaoston MetLib 2021 webinaarin tallenteet on julkaistu.