Kirjastot.fi:n käyttö jatkoi kasvuaan poikkeusvuonna 2020

Kirjastot.fi:n käyttö verkkoistunnoilla mitattuna jatkoi kasvuaan valtaosassa palveluita poikkeusvuonna 2020. Kun maaliskuussa pääsyä fyysisiin tiloihin alettiin rajoittaa koronaepidemian vuoksi, monissa verkkopalveluissa näkyi huikea nousu istuntojen tai katseluiden määrissä. Toisaalta syksyllä kävijäluvut saattoivat olla edellisvuottakin matalampia.

Viivakäyräkaavio, Kirjastot.fi-palvelujen istuntojen määrä 2002-2020. Nousua noin 1,2 miljoonasta 6,2 miljoonaan istuntoon.

Poimintoja

Kaikissa Kirjastot.fi-palveluissa yhteensä kasvua oli n. 5,6%. Istuntojen määrissä tarkasteltuna eniten edellisvuodesta nousivat Biblioteken.fi, Makupalat ja Kirjastokaista.

Biblioteken.fi

Vuoden suurin nousija oli ruotsinkielistä kirjastotietoa tarjoava verkkopalvelu Biblioteken.fi, jonka istuntomäärät kasvoivat peräti 63%. Korona-ajan poikkeuksellinen tiedontarve ja vuoden alussa lisätyt uudet sisällöt ovat todennäköisiä syitä suosiolle. Myös uusi lasten- ja nuortenkirjastotyöhön keskittyvä alasivusto (linkki) on kerännyt verkkokäyntejä.

Makupalat.fi

Koko vuoden lukuja tarkastellessa Makupalojen kävijämäärä lisääntyi 50 %. Selvä piikki näkyy maalis- ja toukokuun välillä, etenkin koronaa koskevan tiedon kohdalla. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että Makupalat.fi:n korona-paketti löytyi Kirjastot.fi:n etusivulta ja tiedotteiden korona-infosta.

Kirjastokaista.fi

Kaikki videosisällöt löytyvät huolellisesti kuvailtuna Kirjastokaistan verkkosivustolla, ja vuonna 2020 istuntomäärät kasvoivat Google Analyticsin mukaan 37%. Videoiden varsinaiset katselutilastot koostuvat eri alustoilla tapahtuvista katseluista. YouTuben, Facebookin ja Vimeon katseluympäristö ja yleisöt poikkeavat aika lailla toisistaan. Katselukerrat Vimeossa nousivat selvästi edellisestä vuodesta, 24%. Poikkeusvuonna videotuotannot muuttuivat lennosta huomattavasti, koska suoralähetykset yleisötilaisuuksina järjestettävistä koulutuspäivistä muuttuivat webinaareiksi. Poikkeusvuonna myös ammattisisältöjen osuus oli aiempia vuosia suurempi.

Kysy kirjastonhoitajalta

Kirjastot.fi-kokonaisuuden kaikkein käytetyimmässä Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa vastauksia kysyjille lähetettiin kaikkiaan 7 611 kappaletta. Kasvua edellisvuodesta on 15%, joka on suunnilleen yhtä paljon kuin kahtena edeltävänä vuonna. Myös ruotsinkielisiä kysymyksiä tuli huomattavasti enemmän, 39%. Vuonna 2020 istuntoja oli kaikkiaan 2 213 878, mikä on 9% enemmän kuin 2019.

Kirjasampo.fi

Yksi Kirjastot.fi-kokonaisuuden käytetyimmistä, laaja kirjallisuuden verkkopalvelu Kirjasampo keräsi lähes 2 miljoona käyntiä vuonna 2020. Koronavuosi ei tuonut suuria muutoksia vuoteen 2019, mutta niin yksilöidyt käyttäjät, uudet käyttäjät kuin sivun katselujen kokonaismäärä kasvoivat kaikki viitisen prosenttia. Istuntojen lukumäärä vaihteli paljon vuonna 2020: keväällä tehtiin palvelun päiväkohtaisia ennätyksiä ja vilkkaimpina päivinä istuntoja kertyi noin 10 000 Lisää Kirjasampojen vuoden luvuista voi lukea täältä.

Tilastoja 2020: istunnot palveluittain, 10 suosituinta.

Johanna Laurila, viestintäsuunnittelija, Kirjastot.fi
johanna.laurila (at) kirjastot.fi, 040 1906 390