Kirjaston vaikutus suomalaisten elämään -projektin kuulumisia

Yleisökyselyyn osallistuneiden kesken arvotut lahjakortit lähetetty voittajille

Tutkimusryhmä Ilkka Mäkinen ja Eija Eskola järjesti Kirjastomuseon tuella viime talvena tietokeräyksen, jossa pyydettiin suurta yleisöä ilmoittamaan julkaistuissa lähteissä havaitsemiaan kertomuksia kirjaston vaikutuksesta suomalaisten elämään. Tutkimusta varten on saatu Kirjastosäätiön apuraha. Lähes 40 henkilöä välitti tietoja projektin verkkolomakkeen kautta. Osallistuneiden kesken arvottiin kolme Suomalaisen Kirjakaupan 40 euron lahjakorttia. Onnettarena toiminut Vaasa-Mustasaari-oppaiden puheenjohtaja Eva Reinikainen nosti pussista kolme nimeä:

Heli Joensuu, Jyväskylä,

Mervi Sauer, Kuhmo,

Kaija Sjöblom, Teuva.

Lahjakortit on lähetetty voittajille, onnea! Ja ennen kaikkea kiitos osallistumisesta kaikille!

Yleisökeräys päättyi maaliskuun lopussa, mutta projekti jatkuu. Työryhmä on jatkanut keräystä käymällä systemaattisesti läpi tietokantoja, kuten Historiallista sanomalehtikirjastoa ja muutaman suuren päivälehden sähköisiä arkistoja. On käynyt selväksi, että etsimiämme kirjastomainintoja on julkaistu valtava määrä ja niitä julkaistaan jatkuvasti. Kirjasto on vaikuttanut ratkaisevasti tai merkittävästi monen monituisen yksilön elämään. Tällaisten tarinoiden mahdollisimman suuren määrän kerääminen on omiaan osoittamaan kirjastojen arvoa yhteiskunnalle ja yksittäisille ihmisille.

Paikallislehtien tuoreiden vuosikertojen tai sähköisten arkistojen läpikäyminen on työryhmälle mahdotonta. Kuitenkin juuri niissä piilee todennäköisesti erittäin mielenkiintoisia kertomuksia kirjaston roolista ihmisten elämässä. Kannattaa siis edelleen tutkia tarkalla silmällä omaa paikallislehteään tai sen sähköistä arkistoa etsien kirjaston hyötyä tai roolia käsitteleviä artikkeleita tai mainintoja.

Usein tällaiset maininnat ovat vain lauseen tai sivulauseen mittaisia. Alla on esimerkki Lempäälän-Vesilahden Sanomissa 30.3.2022 olleesta jutusta lempääläisestä tähtivalokuvauksen harrastajasta:

Taivas on aina kiehtonut Haavistoa. Toisella luokalla kaverin elvistely latinankielisillä sienten nimillä sysäsi Haaviston tähtiharrastuksen alkuun.

– Sisuuntuneena poljin kirjastoautolle etsimään jotain vastinetta, Haavisto muistelee.

– Luonnontieteen hyllystä löytyi erään kirjan lopusta luettelo hienoja latinankielisiä nimiä. Kyseessä oli tähdistöluettelo. Kirja veikin saman tien mennessään, ja pian suorastaan ahmin kaikkea tähtitieteeseen liittyvää. Sitä on jatkunut näihin päiviin asti, 40 vuotta.

Jos silmiisi sattuu vaikkapa paikallislehden jutun sivulause, jossa kerrotaan kirjaston vaikutuksesta jonkun elämään, otamme edelleen mielellämme vastaan tällaisia tietoja. Tietoja mehevistä kirjastojutuista tarpeellisin bibliografisin tiedoin ja juttukatkelmin varustettuina voi lähettää sähköpostilla osoitteella ilkkajmakinen@gmail.com.

Suomen kirjastomuseo (Vaasa) tukee projektia. Liity kirjastomuseota ylläpitävään yhdistykseen! Lähetä sähköpostia yhdistyksen puheenjohtajalle Anneli Ketoselle (anneliketonen@gmail.com).

Eläköön kirjasto!

Kirjaston vaikutus ihmisten elämään -projekti