Kirjastolaisten uutta luova työote sai tunnustusta Espoon kaupunginjohtajan innovaatiokilpailussa

Skool voittajille! Vasemmalta Saala Erlo, Reeta Voutilainen, Heliminna Hakala, Sini Neuvonen, Marjukka Peltonen, Onni Rantanen, Urho Kaipainen, Miika Miettunen, Ritva Nyberg, ja Topias Salonen. Taustalla Jussi TwoSevenin muraali Otakarhu. Kuva: Jakim Diaz

Kirjastoaineiston käsittelyä tehostava LIRP-järjestelmä eli Library resource planner voitti Espoon kaupunginjohtajan innovaatiokilpailussa Innovaatiot-sarjan. Mutta myös aivan toisentyyppinen työ palkittiin: Tiedonhaun ja lähdekritiikin Battle 5.-6.-luokkalaisille sai 500 euron arvoisen kunniamaininnan Innovaatiot-sarjassa.

LIRP - inventoinnin ja kokoelmanhallinnan järjestelmä

LIRP on järjestelmä, jota käytetään varsinaisen kirjastojärjestelmän ohella. Sen avulla, RFID-tekniikkaa hyödyntäen, pystytään esimerkiksi käsittelemään varauksia ja uutta aineistoa paljon aikaisempaa nopeammin ja helpommin. Näin toimien on rutiineista vapautunut tilaa asiakaslähtöisempiin tehtäviin. 

Työ aineiston käsittelyprosessien tehostamiseksi alkoi jo vuonna 2015 johtavan kirjastopalvelupäällikön Miika Miettusen mukaan: ”Vuonna 2015 materiaalin käsittelyaika oli keskimäärin 22 päivää, nyt mennään noin 2 päivän käsittelyajalla. Tämä toteutuu aiempaan verrattuna moninkertaisesti pienemmällä henkilöstöresurssilla. Toki tähän vaikuttavat myös työtapojen ja työn sisältöjen uudistukset.”

Avainhenkilöt LIRPin työstämisessä ovat olleet tietoasiantuntija Urho Kaipainen ja ohjelmointia osaava siviilipalvelusvelvollinen Onni Rantanen. ”Urho on käynyt parikin kertaa USA:ssa järjestelmäntoimittajan käyttäjäkonferenssissa ja siihen liittyvässä hackathonissa, jossa hön on tutustunut kansainväliseen kehittäjäyhteisöön. Kahden miehen all-in kehitysrypistys kesti noin kaksi vuotta, ja siinä syntyi vaihe vaiheelta ja toiminto toiminnolta LIRP."

Innovaatiokilpailua varten tehty suomenkielinen lyhyt esittelyvideo LIRPistä 

Englanninkielinen myös ulkomaisille kirjastoammattilaisille suunnattu esittelyvideo LIRPistä
 

Espoon kaupunginkirjaston Tiedonhaun ja lähdekritiikin Battlelle kunniamaininta

Kaupunginkirjaston Tiedonhaun ja lähdekritiikin Battle 5.-6.-luokkalaisille sai kunniamaininnan kaupunginjohtajan innovaatiokilpailun Innovaatiot-sarjassa.
Tiedonhaun ja lähdekritiikin Battle on suosittu osa KULPS Kirjastopolun tarjontaa. 

Kirjastolainen ohjaa etänä kisaa, jossa ratkotaan ryhmissä keskustellen tiedonhakupulmia ja pohditaan valintoja, jotka liittyvät lähteiden arviointiin, algoritmeihin ja hakukoneiden toimintaan. Battlesta on omat versionsa viides-, kuudes- ja seitsemäsluokkalaisille sekä lukiolaisille.  

Tiedonlähteiden arviointi ja kriittinen tiedonhaku ovat sekä lapsille, opettajille että kirjastolaisille aiheina haastavia. Battlessa tämä laaja aihepiiri on kesytetty tunnin kisaksi eikä kynnys osallistumiseen tai kisan vetämiseen ole suuri. Kaikkea ei todellakaan opi tunnissa mutta Battlella on onnistuttu herättämään ajatuksia, innostettu harjoittelemaan lisää ja hoksautettu sekä osallistujia että vetäjiä.  

Battlea on suunnitelmissa kehittää edelleen. Tarkoitus on ottaa vielä paremmin huomioon kielellinen tasa-arvoisuus, mahdollisesti oman S2-Battlen muodossa.

Valmiina, paikoillanne, pohdi!

Battle sopii usean luokan yhteiseksi ohjelmaksi. Se toteutetaan etänä ja kesto on 45 minuuttia. Mentimeter-pohjalla pelattavassa kilpailussa ratkaistaan pienryhmissä keskustellen kiperiä tiedonhakupulmia. Battlea varten oppilaat jaetaan 2-4 hengen pienryhmiin. Jokainen ryhmä tarvitsee kaksi laitetta: yhden vastaamista ja toisen tiedonhakua varten.

Battlesta saatua palautetta

Opettaja, 5.lk: ”Tiedonhaun Battle on juuri sitä, jota ope kaipasi, jotta suomen sekä digin ops tulee täytettyä. Hyvä koonti siitä, mitä tiedonhaku ja lähdekritiikki on.” 

Jokaisen Battlen lopussa kysytään myös oppilailta arviointia. Vaihtoehdot ovat liian helppo, sopivan haastava tai liian vaikea. Sopivan haastava on ollut osallistujista suurimman osan arvio.

Kaupunginjohtajan innovaatiokilpailusta

Espoon kaupunginjohtajan vuotuinen innovaatiokilpailu keräsi tänä vuonna kaikkiaan 57 ehdotusta, joita esikarsinnan tehnyt raati luonnehti korkeatasoisiksi. Hakemuksista viisi oli yrityksiltä ja lukuisissa hakemuksissa yritykset olivat mukana kumppaneina. Finaaliin valittiin yhteensä 13 hakemusta. Kilpailun palkinnot jaettiin 23. lokakuuta Otaniemen lukion tiloissa.

Lisätietoa:

LIRP-järjestelmän osalta
Miika Miettunen, miika.miettunen@espoo.fi

Battlen osalta
Marjukka Peltonen, marjukka.peltonen@espoo.fi

Kuva: Jakim Diaz
Skool voittajille! Vasemmalta Saala Erlo, Reeta Voutilainen, Heliminna Hakala, Sini Neuvonen, Marjukka Peltonen, Onni Rantanen, Urho Kaipainen, Miika Miettunen, Ritva Nyberg, ja Topias Salonen. Taustalla Jussi TwoSevenin muraali Otakarhu Otaniemen lukiolla Espoossa.