Kirjailijavierailut polkaisevat käyntiin koulujen lukuturnajaiset Etelä-Savossa

Tänään kirjailija Jyri Paretskoi vierailee Juvan ja Sulkavan yläkouluilla, ja valmistautuminen alueen koulujen lukuturnajaisiin voi toden teolla alkaa. K15-sarjan kirjoittaja Paretskoi jatkaa Rantasalmelle ja Joroisiin huomenna torstaina. Reuhurinteen luoja ja tämänvuotisen Kirjailijakettu 2019 -palkinnon saaja, Tuula Kallioniemi, on toinen koulujen kirjailijavieras 24.-25.9.2019.

Toenperän ja Sulkavan koulujen yhteisissä lukuturnajaisissa lukeminen, tai sen kirjaaminen lukulistoille, alkaa 10.10.2019. Ensimmäiset lukulistat tuodaan kouluille Lukukettuvierailuilla. Kisassa kilpailevat luokat, eivät oppilaat. Voitto heltiää parhaille luokille joka kunnassa luvulla, joka kertoo, montako sivua kutakin oppilasta kohti luokka on lukenut. Jokainen luettu sivu parantaa tulosta, ja vie luokkaa kohti voittoa.

Turnauksen kunnittaiset voittajaluokat palkitaan taidetyöpajoilla, elokuvaesityksillä ja kirjapalkinnoilla. Alueen kirjastot jakavat myös omia välipalkintojaan kisan kirittämiseksi. Tilannetta voi seurata Instagramissa Lukuturnaus-tilillä.

Mitä saa lukea? Kirjoja, sarjakuvia, kuvakirjoja, tietokirjoja, lehtiä, oppikirjoja, runoja, satuja, jännitystä, eläinkirjoja, kauhua. Kaikki käy. Kirjoja voi lukea myös e-kirjoina tai äänikirjoina! Nettisivujen lukeminen on usein enemmän silmäilyä ja niiden laskeminen yhteismitallisesti on sen verran vaikeaa, että niitä ei oteta lukuun.

Milloin saa lukea? Kotona, koulussa, välitunnilla, kävellessä, autossa, mökillä, vintissä, majassa… Myös äänikirjat otetaan lukuun kirjan sivumäärän mukaan. Opettaja saa lukea ääneen, kaveri saa lukea ääneen, vanhempia suositellaan lukemaan ääneen, siskot, kummit ja kaimat voivat lukea ääneen!

Turnajaisissa oppilaat voivat haastaa opettajat mukaan lukukisaan omana joukkueena. Ja opettajat voivat haastaa muita työpaikkoja osallistumaan kisaan. Lukulistat ovat tulostettavissa Lukuketun sivuilta 4.9.2019 lähtien www.toenpera.fi/juva/lukudiplomi/lukuturnaus.

Turnajaisaika päättyy 10. tammikuuta 2020. Kussakin kunnassa järjestetään helmikuussa lukujuhla tai kaksi, jossa luokat palkitaan.

Lisätietoja:

Päivi Lehmusvuori, Juvan kirjasto, paivi.lehmusvuori@juva.fi