KAVIn kotimaiset elokuvat nyt katseltavissa verkossa

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) omistamat pitkät elokuvat ovat avautuneet verkkoon vapaasti katseltaviksi. Satojen elokuvien aarreaitta löytyy KAVIn ELONET-tietokannasta, joka uudistuksensa yhteydessä liittyi osaksi Suomen museoiden, kirjastojen ja arkistojen Finna-verkkopalvelua.

Ensi vaiheessa ELONETin kokoelma käsittää yli 200 pitkää elokuvaa, joiden kuvan laadusta ei ole tingitty. Suuri osa elokuvista on saatavilla jopa 4K Ultra HD -tarkkuudella. Saavutus on poikkeuksellinen niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Kun KAVIn verkossa levitettävien elokuvien kokonaismäärä lähivuosina yli kaksinkertaistuu, tulee ELONETin tarjonta täyttämään uusimpienkin 4K-televisioiden ja -tietokonenäyttöjen tekniset vaatimukset.

KAVI omistaa reilun neljänneksen - noin 450 teosta - kaikista Suomessa tuotetuista kokoillan elokuvista. Suomen Filmiteollisuuden ja Suomi-Filmin rakastettujen klassikkojen ohella ELONET avaa aitiopaikan Teuvo Tulion melodraamoihin ja Fenno-Filmin koko tuotantoon. Erikoismaininnan ansaitsevat myös kaikkien aikojen parhaaksi kotimaiseksi elokuvaksi äänestetty KOMISARIO PALMUN EREHDYS (Matti Kassila, 1960), Vesa-Matti Loirin koskettava debyytti POJAT (Mikko Niskanen, 1962) sekä alkuperäisistä kameranegatiiveista 4K-laatuiseksi restauroitu TALVISOTA (Pekka Parikka, 1989).

ELONET, ELOKUVA-ARKISTOSI VERKOSSA - ILMAISEKSI

Pitkien elokuvien lisäksi ELONET sisältää pari tuhatta mainos-, dokumentti- ja lyhytelokuvaa ja muuta filmikatkelmaa yli sadan vuoden ajalta. Kotiseutuelokuvat ja kaupunkiesittelyt tarjoavat nostalgisia aikamatkoja menneeseen Suomeen. Myös sota-ajan uutiskatsaukset ja Finlandia-katsaukset ovat suuren yleisön vapaasti katseltavissa.

ELONET on yksityishenkilöille sekä kulttuuri- ja opetuskäyttöön suunnattu ilmaispalvelu. Sen sisältöjä ei saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin ilman Kansallisen audiovisuaalisen instituutin lupaa.

ELONET-elokuvat ovat ensisijaisesti katsottavissa tietokoneella ja mobiililaitteilla.

KATSO ELOKUVIA:

elonet.fi
elonet.finna.fi

Kaikki ELONETin elokuvat näkyvät lisäksi valtakunnallisessa Finna.fi-hakupalvelussa, jonka kautta saa käyttöönsä laajasti kulttuuri- ja tiedeaineistoja lähes 400 organisaatiolta.

Uutinen KAVIn sivuilla