Katso kulttuuriaarteita kotisohvalta

Kansalliskirjaston tiedote 2.4.2020

Kirjastot, museot ja arkistot ovat Suomessa joutuneet sulkemaan ovensa koronavirustilanteen vuoksi. Valtakunnallisesta Finna.fi-hakupalvelusta löydät kattavasti kulttuurielämyksiä, joista voit nauttia virtuaalisesti.

Kokosimme kymmenen vinkkiä Finnan kokoelmista:

1. Katso miltä lähistölläsi näytti ennen

Finna Street -haku näyttää vanhat valokuvat sijaintisi perusteella. Haku toimii parhaiten mobiililaitteella ja ulkosalla.

2. Perehdy sukusi historiaan

Oman suvun historiasta kiinnostuneelle on tarjolla monipuolisia digitaalisia aineistoja, kuten valokuvia ja asiakirja-aineistoja. Tietoa omasta suvusta voi lähteä etsimään kirjoittamalla etusivun hakuun oman sukunimen - hyvällä tuurilla saatat löytää kuvia omista sukulaisista.

3. Katso kotimaisia elokuvia

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin yli 2300 elokuvan kokoelma sisältää Suomi-klassikoita, lyhytfilmejä ja vintage-mainoksia.

4. Askartele perheellesi entisaikojen lautapeli

Kansalliskirjaston lautapelikokoelma sisältää matkustus- urheilu- ja sotapelejä 1800-luvulta alkaen. Pelit ovat vapaasti käytettävissä, ja voit tulostaa ne pelaamista varten.

5. Ihastele taideaarteita

Syvenny museoiden digitaalisiin taidekokoelmiin. Finnasta löydät esimerkiksi kuvataiteilija Helene Schjerfbeckin teoksia.

6. Lähetä digitaalinen pääsiäiskortti

Selaa vanhoja pääsiäiskortteja, valitse mieluisin ja jaa se linkkinä ystäville ja sukulaisille.

8. Tutki opetustauluja

Entisaikaan verkon korvasivat opetustaulut. Tutustu eläimiin, ihmisen anatomiaan, ensiapuun, kasveihin, maailman historiaan ja vieraisiin kulttuureihin opetustaulukokoelmien avulla.

9. Opiskele uutta

Finnasta löydät opinnäytteitä alalta kuin alalta. Tutkittavana on liki 300 000 päättötyötä.

10. Tarkista e-kirjojen saatavuus yhdellä kertaa

Kirjastot tarjoavat e-kirjoja luettavaksi, mutta ne saattavat olla tällä hetkellä varattuja. Jos sinulla on useiden kirjastojen kirjastokortti, voit etsiä teosta muiden kirjastojen kokoelmista Finnan kautta ja lainata sen käyttöösi. Lisää etusivun hakuun kirjan nimi ja rajaa sen jälkeen hakua e-kirjoihin ja haluamiisi kirjastoihin.