Karelia-amk:n vuoden YAMK-opinnäytetyössä kehitettiin asiakkaiden näköistä lähikirjastoa

Karelia-ammattikorkeakoulun vuoden 2022 ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon parhaaksi opinnäytetyöksi on valittu Henna Kiiskisen Johtamisen ja liiketoimintaosaamisen koulutuksen opinnäytetyö Asiakkaiden näköinen kirjasto: Palvelumuotoilulla kohti uudistuvaa lähikirjastoa. Opinnäytetyö tehtiin Joensuun seutukirjaston toimeksiannosta.

Henna Kiiskisen palvelumuotoilun työkaluja monipuolisesti hyödyntävä opinnäytetyö kohdistui Joensuun Rantakylän kirjastoon. Kirjastoa ollaan uudistamassa, ja Kiiskinen tuotti laadukasta ja tutkimukseen perustuvaa asiakastietoa kirjaston tilauudistuksen tueksi. Hän koosti asiakastietoaineistonsa eri käyttäjäryhmiltä haastatteluin, kyselyin ja erilaisilla työpajoilla. Erityisesti kiinnostavaa on, että päiväkoti-ikäiset lapset saivat piirustuksin esittää, millainen olisi heidän unelmien kirjastonsa. Myös muun muassa kouluikäiset nuoret pääsivät kertomaan, mitä he kirjastopalveluilta odottavat.

- Opinnäytetyössä pääsin yhdistämään omaa kirjastoalan asiantuntemusta ja YAMK-koulutuksessa hankittuja oppeja. Palvelumuotoiluprosessin avulla saatiin nostettua kirjastonkäyttäjät palvelujen kehittämisen keskiöön, jonne he kuuluvatkin. Asiakkaiden näköinen kirjasto on asiakkaiden oma tila ja palvelut räätälöidään kirjaston pääkäyttäjäryhmille, Henna Kiiskinen summaa.

Rantakylän kirjastolle luotiin kolme palvelukonseptia tilaratkaisuihin, asiakaskeskeisiin palveluihin ja kirjaston tapahtumiin. Tilaratkaisuissa toimivuus sekä ryhmä- että itsenäisen työskentelyn mahdollistaminen nousivat keskiöön. Palveluissa tärkeänä eri asikasryhmät pitivät sitä, että kirjaston henkilökunta on tuttua ja että kirjasto on läsnä ja lähellä. Asiakkaat toivovat ja odottavat lähikirjastolta yhteisöä rakentavaa ja rikastavaa toimintaa.

Joensuun seutukirjastolle laadittiin lisäksi ohjeistus palvelumuotoiluprosessin jatkamiselle Rantakylän kirjaston tilauudistuksen alkaessa, aikana ja päätyttyä.

- Palvelumuotoilu on työskentelytapana kirjastokehittämisen ytimessä: työ tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa ja heitä varten. Henna Kiiskisen opinnäytetyö näytti konkreettisesti palvelumuotoilutyön kaaren laajassa kehittämiskokonaisuudessa ja opetti työyhteisölle paljon. Suunnittelun hedelmiä tullaan näkemään uudistetussa Rantakylän kirjastossa, kertoo kirjastopalvelujohtaja Suvi Pirnes-Toivanen Joensuun seutukirjastosta.

Kiiskisen opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää ja soveltaa myös muiden kirjastojen palvelutoimintojen kehittämiseen ja parantamiseen.

Vuoden opinnäytetyön valinnan teki Karelia-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöryhmä.

Henna Kiiskinen: Asiakkaiden näköinen kirjasto: Palvelumuotoilulla kohti uudistuvaa lähikirjastoa.

Lisätiedot: Yliopettaja Tarja Kupiainen, puh. 050 5209749, tarja.kupiainen(at)karelia.fi