Kaksi viikkoa aikaa osallistua valtakunnalliseen Runo-Kaarina-kilpailuun

”Odotamme luettavaksemme valtavaa nippua uusia runoja”

Runo-Kaarina on vuosittainen, valtakunnallinen runokokoelmakilpailu esikoisrunoilijoille. Tämän vuoden kilpailu avattiin uusilla Runo-Kaarina-festivaaleilla helmikuussa, ja kokoelmia otetaan vastaan 27.4. saakka. Kilpailu on avoin kaikille suomenkielisille runoille ja runojen aihe on vapaa. Kaarinan kaupunki julkaisee kustannuksellaan kilpailun voittaneen runoteoksen.

Runo-Kaarina-kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran 25 vuotta sitten vuonna 1994, ja se on vuosien varrella vakiinnuttanut asemansa yhtenä merkittävänä runokilpailuna maassamme. Kilpailuun saapuu vuosittain yli 200 käsikirjoitusta ja joskus jopa monelta mantereelta!

Voittajien menestys kertoo siitä, että valinnat ovat osuneet kohdilleen. Voittoteoksen jälkeen vähintään yhden runoteoksen on julkaissut viisitoista kilpailun kautta julkisuuteen noussutta kirjailijaa. Monilla heistä kirjoittaminen on laajentunut runojen lisäksi proosaan, lastenkirjoihin, esseisiin ja käännöksiin. Runo-Kaarina on tuonut suomalaiseen kirjallisuuteen monia ammattilaisia.

Kilpailun suojelija on tasavallan presidentin puoliso, runoilija Jenni Haukio. Haukio voitti kilpailun vuonna 1999 esikoiskokoelmallaan Paitasi on pujahtanut ylleni. Kilpailun voittaneista mm. Arto Lappi (2001), Tony Laine (2009), Anna Elina Isoaro (2011) ja Raisa Jäntti (2015) lukeutuvat kilpailun jälkeen uusia teoksia julkaisseiden joukkoon.

Valintaraati valitsee voittajan elokuussa. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija Kari Levola. Muut jäsenet ovat runoilijat Raisa Jäntti, Tommi Parkko ja Mika Terho sekä Kaarinan kaupungin edustajat Kirsi Lehto (vapaa-ajan lautakunta), Risto Jaakola (kansalaisopiston rehtori) ja Ritva Nurminoro (kulttuuri- ja kirjastopalvelujohtaja).

”Meillä on takanamme ja tukenamme laaja ja pitkä runouden perinne, mutta meillä jokaisella on edessämme haaste kirjoittaa runoa uudeksi, omaksemme. Se on se haaste, jonka Runo Kaarina -kilpailu heittää runoilijoille tänäkin vuonna 2019. Me kilpailun raati odotamme luettavaksemme taas valtavaa nippua uusia runoja, ei keskenään samanlaisia, ei ennalta arvattavia, vaan hyvinkin erilaisia, monenlaisia, parhaimmillaan upean omaäänisiä, lukijansakin haastavia”, totesi Kari Levola vuoden 2019 kilpailun avauspuheessaan.

Kilpailuohjeet www.runokaarina.fi