Jyväskylän kaupungin pääkirjastoon sijoittuvan valoteoksen ideakilpailun voittajaksi ehdotus ’Lastu’

Jyväskylän kaupunki järjesti keväällä 2018 ideakilpailun, jolla haettiin ripustettavaa valoteosta pääkirjaston portaikon ylle. Hyväksyttyjä ehdotuksia tuli määräaikaan mennessä 21 kappaletta. Kilpailulautakunnan tehtävänä oli arvioida teosten soveltuvuus tilaan, toteutuskelpoisuus ja käsitelty teema.

Kilpailulautakunta päätyi tiukan keskustelun jälkeen valitsemaan voittajaksi työn nimeltä Lastu. Teoksessa yhdistyy hienosti kirjaston perinteet sekä moderni digitaalinen näkökulma. Lisäksi teos käyttää näyttävästi hyväkseen portaikon ilmatilan ja on visuaalisesti mielenkiintoinen eri katselusuunnista. Lastu-teoksen on tehnyt työryhmä Mia Erlin ja Verna Kaipainen Helsingistä. Voittajantyön jatkotyöstä aloitetaan mahdollisimman pian ja teos rakentuu pääkirjaston portaikkoon syksyn 2018 kuluessa.

Voittajatyön lisäksi kilpailulautakunta päätti antaa kunniamaininnan teokselle Hereismysecret, joka kosketti useampaa raatilaista. Teoksessa pallomaisista valaisimista muodostuu pistekirjoituksella teksti "hereismysecret". Raadin mielestä teoksessa on hieno sanoma lukemisen ja kirjoituksen monimuotoisuudesta. Hereismysecret-ehdotuksen on tehnyt valaistussuunnittelija Antti Hiltunen.

Yleisön suosikki Hereismysecret

Lisäksi kisassa palkitaan yleisön suosikki, joka valittiin Facebookissa olleen äänestyksen perusteella. Yleisö äänesti suosikkiaan Valon kaupungin Facebook-sivuilla tykkäämällä kuvista ja eniten tykkäyksiä saanut kuva valittiin voittajaksi. Äänestys oli avoinna 19.–26.6. ja sen voitti teos Hereismysecret, tekijä Antti Hiltunen.

Voittajatyö Lastu palkitaan 3000 euron ja yleisön suosikki 1000 euron palkintosummalla.

Kilpailulautakunnan jäsenet:
Jaana Oikari, kokoelma-amanuenssi, Jyväskylän taidemuseo
Jukka Partanen, intendentti, Jyväskylän taidemuseo
Hanna Martikainen, palvelupäällikkö, Jyväskylän kirjasto
Elisa Hillgen, Valon kaupunki -koordinaattori, Jyväskylän kaupunki
Mikko Maunula, suunnitteluinsinööri, Jyväskylän kaupunki
Kirsi Pitkänen, Art Impact, kuvataiteilija/taidekonsultti

Lautakunnan sihteerinä ja kilpailun välityshenkilönä toimi Jani Ruotsalainen. Kilpailulautakunta kiittää kaikkia ideakisaan osallistuneita hienoista ehdotuksista.

Lisätietoja: Elisa Hillgen, Valon kaupunki -koordinaattori, Jyväskylän kaupunki, p. 045 139 4282, elisa.hillgen(at)jkl.fi