IFLA:n vaalien äänestys on käynnissä 26.4.-24.5.2021

IFLA:n 2021 vaalien äänestys on käynnissä nyt! IFLA:n vaaleissa valitaan järjestölle seuraava puheenjohtaja (President-elect), hallituksen jäsenet (Governing Board Members), edustajat eri ammatillisiin jaostoihin (Professional Sections Standing Committee Members) sekä henkilöitä useisiin muihin luottamustehtäviin. IFLA:n organisaatiouudistuksen myötä tämän vuoden vaaleissa äänestetään myös ensimmäistä kertaa jäseniä uusiin alueellisiin toimielimiin (Regional Division Committee Member). Vaaleissa on ehdokkaana useita suomalaisia eri ammatillisissa jaostoissa.

Alle on kerätty tiivistetysti tietoa ja ohjeita IFLA:n vaaleissa äänestämisestä etenkin heille, jotka IFLA:n suomalaisissa jäsenorganisaatiossa hoitavat äänestämisen kirjastonsa puolesta.

Äänestysaika

Äänestysaika on jaettu kahteen osaan tehtävästä riippuen, joten tarkista, että äänestät oikean äänestysajan puitteissa. Suurimpaan osaan jaossa olevista paikoista äänestysaika on 26.4.-24.5.2021.

Seuraavien tehtävien osalta äänestysaika on 26.4.-24.5.2021: President-elect, Treasurer, Governing Board members-at-large, Regional Council Chair, Regional Division Committee members, Professional Section Standing Committee Members. Äänestys sulkeutuu 24.5.2021 kello 13.00 Suomen aikaa.

Seuraavien tehtävien osalta äänestysaika on 3.5.-31.5.2021: Professional Council Chair, Professional Division Committee Chairs.

Äänestystulokset julkaistaan porrastetusti 1.6. ja 17.6.2021. Vaalien tarkemman aikajanan löydät IFLA:n vaalisivuilta.

Äänestäminen

IFLA:n jäsenet ovat saaneet äänestysmateriaalit sähköpostiinsa osoitteesta vote(a)ukevote.uk maanantaina 26.4.2021. Jos et ole saanut äänestyssähköpostia, kannattaa tarkistaa roskapostikansio. Jos äänestyssähköpostia ei ole tullut ja organisaatiosi on IFLA:n jäsen, voit ottaa yhteyttä osoitteeseen elections(a)ifla.org. Huomioithan, että äänestysmateriaalit tulevat siihen sähköpostiosoitteeseen, joka on rekisteröitynä IFLA:n jäsentietokannassa organisaatiosi yhteyssähköpostiosoitteeksi.

Äänestys tapahtuu sähköisesti ja sähköpostiisi tullut äänestysmateriaali ohjaa eteenpäin äänestämisessä. Sähköinen lomake antaa jokaisen IFLA:n jäsenen äänestää ehdokkaita vain niihin tehtäviin, joihin organisaatiolla on äänioikeus. Esimerkiksi jaostojen edustajia pääset äänestämään niiden jaostojen osalta, joissa organisaatiosi on jäsenenä. Jaostojen edustajien kohdalla kirjastot voivat äänestää niin montaa ehdokasta kuin kuhunkin tehtävään on paikkoja avoinna.

Kaikkien jaostojen kohdalla edustajapaikat eivät menneet äänestykseen, vaan 45 jaostosta 25 on äänestyksessä mukana. Jos olette asettaneet ehdokkaan tiettyyn jaostoon ja tämä jaosto ei ole ehdokasesittelysivulla listattuna, on jaostoon tällöin nimetty vähemmän tai yhtä paljon ehdokkaita kuin paikkoja on vapaana, joten äänestys ei ole tarpeen.

Huom: äänestäminen täytyy tehdä yhdellä kertaa kaikkiin äänestyskohteisiin eikä annettuja ääniä pääse muokkaamaan, joten tutustu ehdokkaisiin ja lue ohjeet huolella!

Ehdokkaat

Voit tutustua kaikkiin ehdokkaisiin IFLA:n sähköisellä vaalialustalla. Suomesta on ehdokkaita useisiin eri ammatillisiin jaostoihin ja Public Library Section:iin peräti kolme suomalaista ehdokasta:

Art Library Section : Minna Meronen, Taideyliopiston kirjasto,

Bibliography Section: Satu Niininen, Kansalliskirjasto,

Cataloguing Section: Marja-Liisa Seppälä, Kansalliskirjasto,

Continuing Professional Development & Workplace Learning Section: Jarkko Rikkilä, Tampereen kaupunginkirjasto,

Environment, Sustainability and Libraries Section: Harri Sahavirta, Helsingin kaupunginkirjasto,

National Libraries Section: Liisa Savolainen, Kansalliskirjasto,

Public Library Section: Heidi Karhu, Oulun kaupunginkirjasto; Juha Manninen, Turun kaupunginkirjasto; Marita Ahola, Vaasan kaupunginkirjasto.

Puheenjohtajakisassa on tällä kertaa mukana kolme ehdokasta:

Antonia Arahova, Kreikka

Loida Garcia-Febo, Yhdysvallat

Vicki McDonald, Australia.

Lisätietoja:

Tarkempia lisätietoja löytyy IFLA:n 2021 vaalisivulta. Sivustolta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin, eri toimielimien esittelyt, linkit ehdokasesittelysivulle, vaalien tarkan aikajanan ja paljon muuta.