”Huikeita tyyppejä onnensa kukkuloilla” - PiKe-kirjastokeskusteluissa pohdittiin kirjaston merkitystä

Tampereen kehittämiskirjaston koordinaattori Jarkko Rikkilä ja projektisuunnittelija Juliaana Grahn sekä Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston kirjastotoimen ylitarkastaja Mika Mustikkamäki jalkautuivat Keski-kirjastoihin keväällä kirjastokeskustelujen merkeissä.

Keskustelujen tavoitteena on pohtia yhdessä kirjastolaisten kanssa kirjastojen roolia uudessa sivistyskunnassa, keskustella vahvuuksista ja kehittämiskohteista sekä kirjastotyössä innostavista ja motivoivista tekijöistä. Hienoa, kuinka etäilyn jälkeen kohtaamiset ja jalkautumiset paikan päälle ovat ylipäätään olleet mahdollisia, ja meidät otettiinkin avosylin vastaan kirjastoissa. Kaikista kirjastokeskusteluista kirjoitettiin blogitekstit AKE Tampereen (Pirkanmaa ja Keski-Suomi) akepike.fi-sivulle.

Kevään 2022 keskustelut suuntautuivat Keski-kirjastoihin ja yhteensä vierailtiin 13 erilaisessa kirjastossa. Keskustelujen kautta havainnollistuu hyvin kirjastojen paikallinen merkitys ja työn tärkeys erilaisia yhteisöjä yhteen saattavana voimana. Jokainen kirjasto tekee omanlaistaan ja loisteliasta työtä kulttuurikentällä. Toisaalta jokainen kirjasto ilmentää yhtenäisesti kirjastolain sanomaa. Uudet tehtävät edellyttävät uutta osaamista, tiloja ja kirjaston viestin sanoittamista.

Asiakkaiden kohtaaminen, työn monipuolisuus ja yhteiset arvot ovat edelleen kirjastotyössä innostavia tekijöitä. Kohtaamisissa kolikon toinen puoli ovat työkaverit ja kollegat. Työyhteisöjen merkitys osaamisen kehittämiseen tukemisessa ja turvallisen ilmapiirin luomisessa näkyy selkeästi jokaisen kirjaston kokemuksissa. Syksyllä 2022 kirjastokeskusteluja jatketaan Pirkanmaan PIKI-kirjastokimpassa.

Blogitekstit akepike.fi-sivulla

PiKe-kirjastokeskustelut Keuruulla: “Kirjasto on kaiken keskellä”

PiKe-kirjastokeskustelut Toivakassa: “Miltä näyttää tyypillinen kirjastoasiakas ja kirjasto ulkoapäin?”

PiKe-kirjastokeskustelut Muuramessa: “Kirjasto on muutakin kuin pelkkiä kirjoja”

PiKe-kirjastokeskustelut Jämsässä: “Hyvinvoinnin hoitamista ja vahvaa somea”

PiKe-kirjastokeskustelut Laukaassa: “Hyvinvointia ja hyvän elämän rakennuspuita”

PiKe-kirjastokeskustelut Äänekoskella: “Kirjasto on kulttuurityön keihäänkärki”

PiKe-kirjastokeskustelut Konnevedellä: “Ruotsalaisten mielestä Suomi on ultimaattinen kirjastomaa!”

PiKe-kirjastokeskustelut Hankasalmella: “Meillä käy ajattelevia ihmisiä!”

PiKe-kirjastokeskustelut Karstulassa: ”Vahvuus on pienuus, me tunnetaan meidän asiakkaat”

PiKe-kirjastokeskustelut Kivijärvellä: ”Kirjastoammattilainen paljon vartijana ja matalan kynnyksen kohtaamisia”

PiKe-kirjastokeskustelut Kinnulassa: ”On tärkeää olla kaukaa viisas ja läheltä hyvännäköinen”

PiKe-kirjastokeskustelut Viitasaarella: ”Johtajan ovi on aina auki ja hankeinto on pysyvää”