Finnan uusi visiokausi alkaa

Aloitamme Finnassa toteuttamaan uutta visiokautta, joka kohdistuu vuosille 2025–2028. Visiokausi pohjaa vahvasti perustehtäväämme eli kulttuurin, tieteen ja oppimisen sisältöjen saattamiseen kaikkien ulottuville. Kehitystyössä painotamme vision mukaisesti palvelun erinomaista käyttökokemusta, älykkäitä tapoja löytää tietoa ja aineistojen hyödyntämistä datana. 

Tulevina viikkoina kerromme asiakasuutisissa kehitysaskeleista, joita tulemme ottamaan Finnassa sekä ydinpalvelun että vision eri painopisteiden osalta. Ensimmäiseksi pureudumme perustehtäväämme ja siihen mihin keskitymme kuluvan vuoden aikana. Seuraavissa kolmessa asiakasuutisessa 17.3., 31.3. ja 7.4. käymme läpi kunkin vision painopisteen keskeiset kehitysalueet – aimo annos tärkeää tietoa on siis luvassa.

Finna kasvaa edelleen 

Sekä Finna.fi-hakupalvelun että organisaatioiden omien Finna-alustalle rakennettujen verkkopalveluiden käyttömäärä kasvoi kohisten viime vuoden aikana. Tämä tarkoittaa, että kokonaisuudessaan peruspalvelun ylläpito ja kehittäminen vaatii jatkuvasti kasvavan ja monipuolistuvan käyttäjäkunnan huomioimista. 

Tammi-helmikuussa 2025 toteutimme laajan käyttäjäkyselyn kaikissa Finna-näkymissä, joka antaa myös Finna-organisaatioille arvokasta tietoa käyttäjien kokemuksista ja tyytyväisyydestä. Kyselyn tuloksista saatte tietoa kevään aikana. Muistattehan, että Finnan asiakasorganisaatiot voivat pyytää oman Finna-näkymänne raakadatan palvelupostin kautta.

Lisäksi työstämme tänä vuonna tuttuun tapaan uusien organisaatioiden mukaantuloja ja järjestelmävaihdoksia sekä edesautamme kotimaisten kulttuuriperintöorganisaatioiden aineistojen välittämistä Europeanaan.  

Aineistopakettityökalulla uusia sisältöjä 

Tänä vuonna organisaatioasiakkaiden käytössä olevaa aineistopakettityökalua kehitetään siten, että se soveltuu aineistopakettien koostamiseen myös tutkimuksen ja korkeakoulutuksen tarpeisiin. Viime vuodesta asti asiakasorganisaatiot ovat voineet luoda työkalulla opetukseen ja opettajien käyttöön räätälöityjä Finna Luokkahuoneen aineistopaketteja.  

Jatkossa sen avulla voidaan toteuttaa aineistopaketteja, jotka tarjoavat inspiraatioita ja ideoita tutkimuskäyttöön ja opinnäytetöiden aiheiksi. Asiakkaillemme avautuu nyt mahdollisuus nostaa esiin Finna.fi:ssä esimerkiksi vähemmän tutkittuja aineistoja tai muutoin kiinnostavia kokonaisuuksia.

Aineistopaketit tulevat saataville Finna.fi:n uudelle sisältösivulle, jonka suunnittelu on aloitettu jo viime vuoden puolella. Alkuvaiheessa mukana on ollut 11 pilottikumppania. Sisältösivu lanseerataan suurelle yleisölle syyskaudella 2025. Syksyn aikana pyrimme myös avaamaan uudentyyppisten aineistopakettien toteuttamisen laajemmin asiakasorganisaatioiden käyttöön. Lanseerauksen yhteydessä markkinoimme ja viestimme Finnan tiede- ja tutkimuskäyttöön soveltuvista sisällöistä keskeisille kohderyhmille.

Ahvenanmaalaiset organisaatiot mukaan Finnaan 

Olemme aloittaneet valmistelut sitä varten, että voimme toivottaa Ahvenanmaan museot ja yleiset kirjastot tervetulleiksi mukaan Finnaan. Samassa yhteydessä kehitämme ja parannamme ruotsinkielistä asiakaspalveluamme. Tänä vuonna julkaisemme Finnan peruskoulutuksen ruotsiksi tallenteen muodossa ja avaamamme ruotsinkielisen version Finnan asiakaswikistä.

Ahvenanmaalaisten organisaatioiden mukaantulot tulevat tapahtumaan käytännössä tämän vuoden lopulta alkaen.

Ydinpalvelun ylläpitoa

Ohjelmistojen hallinta, hallintaliittymän kehittäminen ja metadatatyö ovat jatkuvaa Finnan ydinpalvelun ylläpitoa, jolla haluamme palvella asiakasorganisaatioita parhaalla mahdollisella tavalla. 

Metadatatyön osalta EAD3-formaatista on nyt saatavissa mallipohja, jossa ohjeistetaan, miten formaattia käytetään Finnaan tulevassa metadatassa. Repositorioonlisätään tämän vuoden aikana myös Finnan LIDO-sovellusprofiili ja ohjeet sen käyttöön. Sovellusprofiili on koneluettava.

Hallintaliittymän osalta parannetaan Finna-näkymän asetusten hallintaa vuosien 2025–2026 aikana. Lisäksi Finnan asiakaswikin ohjesivuja ollaan uusimassa hallintaliittymän osalta ja lähitulevaisuudessa hallintaliittymässä on kontekstikohtaiset linkit suoraan relevanttiin ohjeistukseen.

Uutinen on julkaistu myös Finnan asiakaswikissä.

Seuraavassa asiakasuutisessa 17.3. keskitymme Finnan vision ensimmäiseen painopisteeseen eli siihen, miten mahdollistamme erinomaisen käyttökokemuksen. Kehitämme palvelua käyttäjiä kuunnellen, sillä hyvä käyttökokemus on digitaalisten palveluiden elinehto.