Finnan uudet käyttäjätutkimukset kertovat kasvusta ja monipuolisesta käytöstä

Finnan aiempaa kattavampi käyttäjätutkimus ja tilastointidataa hyödyntävä trendiraportti on nyt julkaistu. Uunituoreet raportit tarkastelevat sekä Finna.fi:n että organisaatioiden omien Finna-näkymien käyttöä. Finna-näkymiä on jo lähes 100!

Muutama poiminta yleisten kirjastojen Finna-näkymistä:

• Yleisten kirjastojen näkymissä vierailtiin vuoden 2020 aikana hurjat 13 517 333 kertaa.
  • Vierailuja kertyi yli 7,7 miljoonaa kertaa enemmän kuin kaksi vuotta sitten.
  • Yleisten kirjastojen näkymien käyttö älypuhelimella on lisääntynyt edelleen ja on 11 prosenttiyksikköä korkeampi kuin kaksi vuotta sitten. Keskimäärin 52 % käytöstä tapahtui puhelimella.

Alkuvuodesta 2021 kaikissa Finna-näkymissä toteutetun käyttäjäkyselyn perusteella muodostettu Finnan Net Promoter Score eli suositteluhalukkuusindeksi oli 56. Yleisesti yli 50:n menevää NPS:ää pidetään erinomaisena. Vuonna 2019 Finnan NPS oli 46, joten suunta on oikea.

Tänä vuonna arkistojen, kirjastojen ja museoiden dataa tutkittiin myös omina kokonaisuuksinaan. Tuloksista voidaan tehdä mielenkiintoisia havaintoja erityisesti pienempien käyttäjäryhmien kiinnostuksen kohteista, esimerkiksi sukututkijoiden ja tutkijoiden osalta.

Jo useana vuonna vastaajien joukosta on valittu muutama käyttäjäryhmä, joiden avovastaukset otetaan tarkempaan analyysiin. Tänä kesänä keskityttiin erityisesti arkistokäyttäjien ja opettajien vastauksiin.

Lue näistä ja muista tuloksista lisää raporteista:

Finna, käyttö ja trendit 2020

Finnan käyttäjäkysely 2021, kvantitatiiviset vastaukset

Arkistonäkymät ja arkistoaineistosta kiinnostuneet Finna.fi:ssä, avovastaukset

Opettajien kokemukset Finnan näkymissä