E-lehtien lukeminen kirjastoissa yleistyy

LM tietopalveluiden e-lehtipalveluiden käyttö kasvaa vauhdilla kirjastojen ja tietopalveluiden keskuudessa. Vuonna 2019 digitaalisia lehtiä luettiin yhteensä ennätykselliset 3,55 miljoonaa kertaa. Kavua oli on 42,5% edelliseen vuoteen verrattuna. Erityisesti käyttöä kirjastoissa lisäsi kotimaisten lehtien etäkäytettävä aikakauslehtipalvelu eMagz Remote. Se on käytössä tai sen ovat tilanneet vuodelle 2020 seuraavat kimpat: Helmet, Heili, Kirkes, Keski, Sata ja Ouka. Kevään aikana palvelu saadaan käyttöön myös Kyyti-, Vanamo- sekä Lumme-kimpoissa.

Faktaa palvelujen käytöstä

ePress

* ePress-sanomalehtipalvelussa lukukertoja oli yhteensä 2 630 000 kpl (2019). Kasvua edellisvuoteen verrattuna 27,5%.
* Istunnon keskimääräinen pituus 10min
* tyypillisin laite desktop (sis. läppäri) 56%, tabletit 32% ja mobiili 12%

eMagz

* eMagz-aikakauslehtipalvelussa (sisältäen etäkäytettävän eMagz remoten) lukukertoja oli 920 000 kpl ja kasvua edellisvuoteen verrattu 88%. Käyttö kasvaa vauhdilla juuri remote-palvelun ansiosta, joka otettiin varsinaisesti käyttöön vasta vuoden 2019 kuluessa.
* Istunnon keskimääräinen pituus 14min
* eMagzin tyypillisin laite desktop (sis. läppäri) 85%, tabletti 8%, mobiili 6%
* eMagz Remote -palvelussa desktop (sis. läppäri) 42%, tabletti 35%, mobiili 23%

Huomioarvoista on se, että palveluiden bounce rate (välitön poistumisprosentti) on huomattavan matala, vaihdellen Remoten 18% ja ePressin/eMagzin 33% välillä.

Luetuimmat lehdet

ePress-palvelun luetuimmat lehdet vuonna 2019:

1. Helsingin Sanomat
2. Aamulehti
3. Lapin Kansa
4. Kaleva
5. Keskisuomalainen
6. Turun Sanomat
7. Savon Sanomat
8. Kainuun Sanomat
9. Karjalainen
10.Etelä-Suomen Sanomat

eMagz-palvelun luetuimmat lehdet vuonna 2019:

1. Iltalehti
2. Ilta-Sanomat
3. Seiska
4. Kauppalehti
5. Me Naiset
6. Suomen Kuvalehti
7. Apu
8. Tekniikan Maailma
9. Anna
10.Seura

eMagz Remote -palvelun luetuimmat lehdet vuonna 2019:
1. Anna
2. Tekniikan Maailma
3. Suomen Kuvalehti
4. Seura
5. Kotiliesi
6. Deko
7. Apu
8. Maalla
9. Kotilääkäri
10.Kotiliesi käsityöt

LM Tietopalveluiden digitaaliset lehtipalvelut ovat kirjastojen asiakkaiden käytettävissä kirjastojen tietokoneilta ja tableteilta sekä asiakkaiden omilta päätelaitteilta kirjastojen langattoman verkon alueella. Etäkäytettävä eMagz Remote -palvelu edellyttää käyttäjältään kirjastokorttitunnuksen sekä PIN-koodin.