Aluehallintoviraston tiedote kunnille ja kirjastoille 6.5.2020

Hallitus linjasi 4.5.2020 rajoitustoimien vaiheittaisesta purkamisesta kirjastojen osalta seuraavasti:

• Kirjojen ja muiden aineistojen uloslainaaminen kirjastoista sallitaan välittömästi.
  • Julkisia sisätiloja kuten kirjastot avataan 1.6. alkaen hallitusti ja asteittain.

Valtioneuvoston tiedote

Aineiston uloslainaaminen kirjastoista
Kirjastojen on mahdollista aloittaa aineiston noutopalvelu (ns. take away -tyyppinen lainaustoiminta) välittömästi. Muut kuin lainaustoiminnan kannalta välttämättömät tilat tulee kuitenkin pitää suljettuina eikä oleskelua tai muuta toimintaa kirjaston tiloissa tule sallia ennen 1.6.2020.

Kunnat voivat aloittaa oman aikataulunsa mukaisesti aineiston uloslainaamisen kirjastoista turvallisuus- ja hygieniaohjeita noudattaen.

Katso tarkemmat ohjeet henkilökunnan työsuojelusta, riskiryhmistä, hygieniasta, siivouksesta:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)

Työterveyslaitos

AVIn Työsuojelu

Kirjastojen hallittu avaaminen 1.6.2020 alkaen

Sosiaali- ja terveysministeriö antaa ohjauskirjeen aluehallintoviranomaisille julkisten tilojen hallitusta avaamisesta tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi tartuntatautilain nojalla.