Uusi sivu: Yleisten kirjastojen tunnus ja saavutettavuus

Kirjastot.fi on julkaissut uuden sivun Yleisten kirjastojen tunnus ja saavutettavuus. Se kokoaa päivittyvästi tietoa kirjastojen tiloissa, viestinnässä ja palveluissa huomioon otettavia asioita.

Yleisten kirjastojen neuvoston syyskokouksessa 2016 päätettiin kirjastopalveluja merkitsevästä tunnuksesta, jonka käyttö helpottaa kirjastojen verkkopalvelujen ja tilojen tunnistamista. Uudelta sivulta löytyvät ohjeet tunnuksen käyttöön ja linkit originaaleihin.

Julkisilta palveluilta edellytettään esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Uudelle sivulle kootaan materiaaleja, jotka auttavat omien palvelujen muokkaamisessa kaikille soveltuviksi. Nyt sivun kautta pääsee Kirjastokaista.fi:n taltioimiin luentoihin, Makupalat.fi:n kokoamiin saavutettavuutta koskeviin kokonaisuuksiin sekä EU:n saavutettavuusdirektiivin täytäntöönpanoa koskeviin tietoihin.

Oodi-keskustakirjaston suunnittelun kuluessa on tuotettu tietoa esimerkiksi kirjaston opastejärjestelmästä. Osa näistä on liitteenä uudella sivulla.

Kirjastokaista.fi tulee julkaisemaan vielä maaliskuun aikana luentoja selkokielisestä viestinnästä.

Onko kirjastollasi esteettömyyteen tai saavutettavuuteen liittyviä ohjeita, aineistoja tai raportteja?

Kirjastot.fi:n Yleisten kirjastojen tunnus ja saavutettavuus -sivulle ja Julkaisut-sivulle otetaan mielellään vastaan kirjastojen tuottamia aineistoa. Jakamalla tietoa toisillemme, hyödymme kaikki.

Lisää tietoja:

Päivi Litmanen-Peitsala

Viestinnänsuunnittelija, Kirjastot.fi

plp@kirjastot.fi

Yleisten kirjastojen tunnus ja saavutettavuus
Yleisten kirjastojen saavutettavuussuositus