Onnimanni-palkinto suomalaiselle kirjastoautotoiminnalle

Lastenkirjainstituutin Onnimanni-palkinnon saa vuonna 2014 suomalainen kirjastoautotoiminta lastenkirjallisuutta ja lasten lukemista edistävästä työstään. Palkinnon vastaanottajana on Suomen Kirjastoseuran kirjastoautotyöryhmä.

Yhä vähenevien lähikirjastojen aikana kirjastoautojen merkitys kulttuurin kulkuvälineinä korostuu entisestään. Palkintolautakunta toteaa perusteluissaan suomalainen kirjastoautotoiminnan pitävän huolen siitä, että lapset ja nuoret kaikkialla Suomessa pääsevät kohtaamaan kirjan ja lukemisen ilmaiseksi. Palkintolautakunta alleviivaa myös kirjastoautojen erityistä tärkeyttä maaseudun haja-asutusalueilla.

"Elämänmittaisen lukemisen kulttuuria opetteleville lapsille ja nuorille on ensiarvoisen tärkeää päästä todelliseen, fyysiseen kosketukseen kirjojen kanssa mahdollisimman usein ja säännöllisesti. Kirjastoautot ovat pyörillä liikkuvia tarina-aarrearkkuja, tietopankkeja ja sivuilta aukeavien seikkailupuistojen lähettiläitä. Lukija ja kirjan saattaminen yhteen on tärkeintä lukemista edistävää työtä, mitä voidaan tehdä", todetaan palkinnon perusteluissa.

Onnimanni-palkintoa on jaettu vuodesta 1993 lähtien lasten- ja nuortenkirjallisuutta tai sen asemaa ja merkitystä edistävästä teosta tai toiminnasta. Palkinnon voi saada yksittäinen henkilö tai yhteisö. Palkintoa ei kuitenkaan myönnetä kirjailijan, kuvittajan tai kääntäjän työstä.

Palkintolautakunnan muodostivat tänä vuonna kirjastonhoitaja Anne Alarto, tietopalvelusihteeri Matti Karjalainen, muusikko ja lauluntekijä Hannu Sepponen ja kirjailija Salla Simukka. Palkintolautakunnan puheenjohtajana toimi kirjastonhoitaja Irmeli Holstein.

Lastenkirjainstituutti (LKI) on valtakunnallinen lasten- ja nuortenkirjallisuuden tallennus- ja tiedotuskeskus ja erikoiskirjasto. Lastenkirjainstituutin tavoitteena on edistää kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden tuntemusta ja tutkimusta.

Lastenkirjainstituutti
Onnimanni-palkinnon aikaisemmat saajat