Kirjastouria: Heikki Poroila -ohjelma julkaistu

Kirjastoalan aktiivisena keskustelijana ja musiikkikirjastotoiminnan puolestapuhujana tunnetun musiikkikirjastonhoitaja Heikki Poroilan eläkeläksiäisiä vietettiin viime perjantaina Tampereen Metsossa. Kirjastokaista on tuottanut yhdessä Heikki Poroilan ja musiikkikirjastotyötä Kirjaston 10:ssä tekevän tietopalvelukonsultti Lassi Kokkosen kanssa ohjelman, jossa Poroila kertoo mm. näkemyksiään kirjaston tehtävistä, luetteloinnin merkityksestä ja alalla vallitsevasta keskustelukulttuurista. Ohjelma on myös henkilökuva Poroilasta, sillä saamme kuulla niin hänen lapsuutensa ensikosketuksista kirjastoon Helsingin Töölössä, kirjastouran alkuvaiheista Sotkamon kunnankirjastossa, työstään Tikkurilan kirjaston musiikkivarastossa kuin eläkesuunnitelmistaan.

Ohjelma on osa Kirjastokaistan Kirjastouria-ohjelmasarja, jossa pitkän kirjastouran tehneet henkilöt kertovat urastaan sekä ajatuksistaan kirjastoista ja ylipäätään maailmanmenosta. Pureudumme kiireen keskellä liian herkästi vain tähän hetkeen tai visioimme tulevaa emmekä huomaa, että aiempien vuosien ja vuosikymmenien tapahtumilla ja niiden aikana alalla vaikuttaneilla kollegoilla on meille paljon arvokkaita kokemuksia kerrottavanaan. Kirjastouria-sarja luo siltaa menneen, nykyhetken ja tulevan välille tarjoilemalla ajallisia sukelluksia kirjastoalaan upeiden kollegojemme kokemusten ja tarinoiden kautta.

Heikki Poroilan ohjelma on sarjan aiempia osia pitempi (68 min) ja siitä tuotetaan myöhemmin lyhennetty versio. Tutustu ohjelmaan, sillä se on paitsi mielenkiintoinen katsaus aktiivisen kirjastoammattilaisen vaiheisiin myös erinomainen pohja jatkokeskusteluille.

Kirjastouria osa 6 – pitkä versio: Heikki Poroila