Kirjastoalan keskiössä keskustelu digiopastuksista

Kirjastoilta toivotaan panosta kansalaisten digitaitojen kartuttamisessa ja sähköisten palvelujen opastamisessa. Kevään aikana Yleisten kirjastojen neuvosto tullee ottamaan kantaa tarjottavan opastuspalvelun laajuuteen. Valtiovarainministeriön AUTA-hanke jättää vielä tässä kuussa ehdotuksen malliksi, kuinka Suomessa digiapua annettaisiin. Myös tässä työssä kirjastojen panos lienee mukana.

Kirjastoalan keskiössä -blogissa on avattu keskustelu aiheesta. Viestinnänsuunnittelija Päivi Litmanen-Peitsala kertoo Yleisten kirjastojen neuvoston Digineuvontakyselyn tuloksista ja väliaikatietoa AUTA-hankkeen ajatuksista.

Nyt on oikea aika tuoda esiin näkemyksiä aiheesta kevään keskusteluja varten. Keskustelu kannattaa somen sijasta keskittää kaikille avoimeen ketjuun, jotta näkökulmat tulevat asioihin vaikuttavien tietoon.

Kirjastoalan keskiössä -keskustelu: Millaista digiopastusta kirjastoissa annetaan jatkossa?