Jyväskylän kaupungin pääkirjaston asiakastilojen muutostyöt alkavat 2.5.

Pääkirjaston asiakastilojen muutostyöt alkavat 2.5.2018 ja päättyvät helmikuussa 2019. Muutostöillä ei ole vaikutusta pääkirjaston aukioloaikoihin. Asiakkaiden palvelujensaanti turvataan myös muutostöiden aikana. Palveluja siirretään töiden edetessä ja valmistuneita tiloja otetaan heti käyttöön. Ensimmäisen kerroksen vuokrattavat tilat ovat pois käytöstä toukokuusta elokuun loppuun asti.

Tiloja tapahtumille, työskentelylle, oleilulle, aineistolle

Kirjaston käyttötavat ovat muuttuneet vuodesta 1980, jolloin pääkirjasto-kansalaisopistotalo on otettu käyttöön. Nykyään kirjasto on tila, jossa aineiston lainauksen lisäksi tehdään etätöitä, opiskellaan, oleillaan ja osallistutaan tapahtumiin.

– Muutostöiden myötä saamme erityyppistä aineistoa paremmin esille, saamme tiloja tapahtumille, yleisötilaisuuksille ja opastuksille sekä lisäämme asiakkaillemme tiloja lukemiseen, oleskeluun ja työskentelyyn. Teemme asiakkaillemme viihtyisämmän kirjaston, kuvailee kirjastotoimenjohtaja Seija Laitinen-Kuisma.

Muutostöiden myötä jokaiseen kerrokseen tulee vuokrattavia kokous- ja tapahtumatiloja. Myös kalustusta uusitaan ja tiloihin tuodaan valokuva- ja valotaidetta. Jyväskylän kaupunki järjestää ideakilpailun, jolla etsitään pääkirjaston portaikon yläpuolella olevaan ilmatilaan sijoittuvaa pysyvää valoteosta. Ideakilpailun ehdotusvaihe on avoinna 15.6. saakka.

Pääkirjaston valoteoksen ideakilpailu: valonkaupunki.jyvaskyla.fi/ajankohtaista/ideakilpailu2018.

Vapaudenkadun sisäänkäynti ja lainojen palautusluukku pois käytöstä 4.6. lähtien

Vapaudenkadun puoleinen sisäänkäynti ja sen ohessa oleva lainojen palautusluukku suljetaan 4.6. ja otetaan käyttöön elokuun lopussa. Sulkuaikana asiakkaiden käytössä on Cygnaeuksenkadun puoleinen sisäänkäynti ja kirjaston takasisäänkäynti, josta on suora kulku lehtilukusaliin ja asiakashissille.

Palautusluukun ollessa pois käytöstä voi lainat palauttaa pääkirjastoon sen aukioloaikoina. Vaihtoehtoisesti lainat voi palauttaa myös muihin kaupunginkirjaston toimipisteisiin tai mihin tahansa muuhun Keski-kirjastoon.

Muutostyöt vaikuttavat myös Jyväskylän kansalaisopiston neuvonnassa asioimiseen. 4.6. lähtien neuvontaan pääsee vain talon sisäpihalla olevan sisäänkäynnin (käynti Vapaudenkadulta) kautta. Pääkirjasto-kansalaisopiston sisääntuloaulaan rakennetaan kesän ajaksi suojaseinäkkeet, joten ne estävät kulun neuvontaan muista suunnista.

Muutostöiden vaiheet

2.5.–23.8.2018
1. kerros: Sisääntuloaulaan sijoitetaan aikakaus- ja sanomalehtitilat. Kahvila siirretään aulaan. Ensimmäiseen kerrokseen tehdään kaksi samankokoista luentosalia, jotka yhdistämällä saadaan iso luentosali. Asiakaspalvelutiski siirtyy sisääntuloaulaan.

1.9.–30.11.2018
1. kerros: Nykyisen lehtilukusalin tilalle rakentuu uutuuksien alue, johon sijoitetaan viikkolainat, uutuusaineistoa ja aikuisten elokuvat. Tilaan tulee myös pieni esiintymislava. Alueen valmistumisen jälkeen varaukset noudetaan 1. kerroksesta.

3. kerros: Musiikkiosastoa uudistetaan, kuten myös ryhmätyötilat ja hiljaisen työskentelyn tilat. Musiikkiosaston vieressä oleva opetusstudio muutetaan monitoimitilaksi.

1.1.–28.2.2019
2. kerros: Lasten- ja nuortenosasto saa lisätilaa, kun nuorille tehdään oma tila aikuisten osaston viereen. Toisen kerroksen pitkä palvelutiski poistetaan käytöstä. Aikuisten osastolle tehdään kokoontumistila pienryhmille ja pienimuotoisille tapahtumille.

Lisätietoja:

Kirjaston tilamuutokset
Seija Laitinen-Kuisma, kirjastotoimenjohtaja, Jyväskylän kaupunginkirjasto, p. 014 266 4093, seija.laitinen-kuisma[at]jkl.fi

Tekniset ratkaisut
Mikael Nummi, projektipäällikkö, Jyväskylän Tilapalvelu, p. 014 266 1309, mikael.nummi[at]jkl.fi

Valoteoskilpailu
Jani Ruotsalainen, Valon kaupunki -koordinaattori, Jyväskylän kaupunki, p. 040 064 2364, jani.ruotsalainen[at]jkl.fi.

www.facebook.com/jyvaskylankaupunginkirjasto
www.jyvaskyla.fi/kirjasto