Hilkka M. Kauppi -palkinto Maija Sarasteelle

Kirjastoseuran Hilkka M. Kauppi -palkinto myönnetään Oulun kirjastotoimen apulaisjohtaja Maija Sarasteelle Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjastosta tunnustuksena kansainvälisestä, valtakunnallisesta ja paikallisesta kirjastojen kehittämistyöstä.Palkinto luovutettiin valtakunnallisilla Kirjastopäivillä Jyväskylän Paviljongissa ke 7.6.2017.

Maija Saraste on ollut mukana kirjastopalvelujen kehittämisessä 1980-luvun alusta alkaen. Hän on valtakunnallisen ja paikallisen kirjastojärjestelmien, verkkopalvelujen sekä automaatiokehitystyön arvostettu tekijä. Hänen roolinsa avoimen lähdekoodin kirjastojärjestelmän Kohan käyttöönoton kehittämisessä on ollut merkittävä.

Maija Saraste on lisäksi yli 30 vuoden kunnallisen kirjastoalan työssään ansioitunut kirjastopalvelujen arviointityöhön, osaamisen jakamiseen, maakunnallisen ja seudullisen yhteistyön kehittämiseen, kirjallisuustapahtumien ja maakuntakirjastotyön kehittämiseen sekä kansainväliseen yhteistyöhön. Hänelle kirjaston perusidea ei demokratian peruspilarina muutu – vain aika, muodot ja välineet muuttuvat.

Kirjastoseuran tunnustuspalkinnot on nimetty Kirjastoseuran pitkäaikaisen toiminnanjohtajan Hilkka M. Kaupin sekä kirjallisuuspiireissä ja kirjastoalalla aktiivisesti vaikuttaneen tamperelaisen Mikko Mäkelän mukaan.

Suomen kirjastoseuran hallitus jakaa Hilkka M. Kauppi -palkinnon teosta tai työstä, joka on edistänyt kirjastoalan kehitystä ja tunnetuksi tekemistä sekä avartanut alaan liittyviä näkemyksiä.

Lisätietoja:
toiminnanjohtaja Rauha Maarno,