HelMet-pilotoi kotimaisten aikakauslehtien etälukemista

Yleisten kirjastojen konsortio pilotoi kotimaisten lehtien etälukemista HelMet-alueella. Pilotin tarkoituksena on testata asiakkaiden kiinnostus, tekniikka ja palvelusopimukset, jotta eMagz-palvelun etäkäyttöisyyttä voidaan mahdollisesti tarjota syksyllä koko maahan. Pilotista lähti tänään tiedote STT:n kautta.

Lisätietoja pilotista saa Yleisten kirjastojen konsortiolta.

Lehdistötiedote:

Kirjastoon ensi kertaa kotimaisia aikakauslehtiä etäluettavaksi

HelMet e-kirjastoon tulee ensimmäistä kertaa etäkäytettäviä kotimaisia aikakauslehtiä. eMagz-palvelu avataan pääkaupunkiseudun kirjastojen asiakkaiden koekäyttöön 1.2.2016. HelMet-kirjastokortilla pääsee lukemaan yli 50 lehteä, joiden aihepiirit vaihtelevat taloudesta viihteeseen ja ammattilehtiin.

- Aikakauslehtipalvelumme kautta HelMet-kirjastojen asiakkaat pääsevät lukemaan kotimaisia aikakauslehtiä missä ja milloin vain. Mukana on paljon tunnettuja laatulehtiä, kuten Apu, Arvopaperi, Gloria, Image, Kodin Kuvalehti, Mikrobitti, Pelit ja Tuulilasi näköislehtenä, sanoo e-informaatikko Laura Kärpijoki Helsingin kaupunginkirjastosta.

Palveluun tulee käyttöön aikakauslehtien lisäksi myös Helsingin Sanomien näköisversio.

- Nyt on siis helppo klikata e-kirjaston lehtiin vaikka kotisohvalta, e-informaatikko kertoo.

Lista kaikista pilottikokoelman lehdistä löytyy HelMet-sivustolta.

HelMet ensimmäinen kirjasto Pohjoismaissa

Pääkaupunkiseudun HelMet-kirjasto on ensimmäinen pohjoismainen kirjasto, joka tuo kotimaiset aikakauslehdet kirjastoasiakkaiden luettavaksi myös etäkäyttöisesti.

- Kokeilu kestää puoli vuotta ja päättyy 31.7.2016. Pilotin aikana palvelusta kerätään kokemuksia mahdollista jatkoa varten, Laura Kärpijoki kertoo.

HelMet e-kirjasto on Pohjoismaiden suurin e-kirjasto

Pääkaupunkiseudun kirjastojen HelMet e-kirjastosta löytyy tuhansia kirjoja, sanoma- ja aikakauslehtiä sekä musiikkia, elokuvia, kielikursseja ja tietokantoja.

E-kirjastoa pääsevät käyttämään HelMet-kirjastojen asiakkaat. Eri palveluihin kirjaudutaan kirjastokortin numerolla sekä itse valitulla pin-koodilla.

Kirjastokortin saa käymällä missä tahansa pääkaupunkiseudun HelMet-kirjastossa virallisen henkilöllisyystodistuksen kanssa.

eMagz -palvelun toimittaja on LM Tietopalvelut Oy.

Lisätietoja:

www.helmet.fi