Millaisia periaatteita sävellystyön järjestämisessä on käytössä?
Heikki Poroila kertoo kolmiosaisessa kirjoitussarjassa Säveltäjän teosluettelo – avain luovan työn huoneeseen kirjastoalan ammattilaisille tutuista ohjeluetteloista. Sarjan ensimmäinen osa (1/3) on julkaistu musiikkikirjastolaisten blogissa Musiikki kuuluu kaikille. Artikkelissa Poroila avaa teosluetteloiden rakentamista ja työn periaatteita.
Poroila: – Musiikkitieteellinen intressi kumpuaa tarpeesta tietää riittävällä tarkkuudella se kokonaisuus, joka on tieteellisen tutkimisen ulottuvilla ja kohteena. Tutkijan näkökulma voi olla yhtä hyvin musiikkianalyyttinen kuin -historiallinen, kunnollinen teosluettelo tarjoaa molemmille perusinformaatiota, jonka avulla tutkimustyötä voi jatkaa.
– Toisaalta jokainen teosluettelo pohjautuu selvitystyöhön, joka hyödyntää musiikkitieteellisiä menetelmiä. Kuitenkin vasta kirjastoammatillinen näkemys luettelon rakenteesta ja informaation esitystavasta antaa musiikkitieteelliselle aineistolle sen arkkitehtuurin, jonka tunnemme valmiina luettelona.