Löytöretki musiikkiosastolla -sarja julkaistu

Neljä muusikkoa saa kutsun kirjastoon. Kyse ei ole keikasta, kirjan julkkareista tai muusta yleisötapahtumasta, vaan he saavat tehtävän poimia musiikkiosastolta kolme vinkkiä kameroiden seuratessa kierrosta. Yhteistyöstä muusikoiden kanssa syntyi sarja Löytöretki musiikkiosastolla. Mukana sarjassa ovat Marko Annala, Aija Puurtinen, Jukka Nousiainen ja Kauko Röyhkä.

Videot on tuotettu kaikkien yhteiseen käyttöön. Ne löytyvät Kirjastokaistalta, YouTubesta ja Facebookista.
Kirjastokaistalta voi näyttää videoita ja sieltä löytyvät myös upotuskoodit, joilla videon saa laitettua katsottavaksi omille sivuille. Kirjastokaistalta löytyvät myös kaikki tiedot ohjelmista sekä linkit videoita täydentäviin sisältöihin kuten Musiikkikirjastot.fi:n erinomaisiin artikkeleihin muusikoista.
YouTuben näppärä puoli on puolestaan soittolistat. Jos haluat laittaa sarjan pyörimään äänettömänä kirjastotilassa, onnistuu se helposti käyttämällä YouTuben soittolistaa.
Facebookissa kannattaa suosia Facebook-videoita, sillä ne käynnistyvät siellä videoina sen sijaan, että pitäisi siirtyä urlilla pois.

Videot ovat saaneet mukavasti näkyvyyttä. Muusikoiden sivuilla Facebookissa videot ovat saaneet aikaan hyviä kommentteja kirjastosta. Eikä sekään pahaa tee, että näiden videoiden kautta kirjasto on näkynyt viime aikoina myös musiikkilehdissä:

Soundi

Mitä löytöjä Marko Annala, Kauko Röyhkä, Aija Puurtinen ja Jukka Nousiainen tekevät kirjaston musiikkiosastolta?

Rumba
Neljä muusikkoa astelee kirjaston musiikkiosastolle – uusi dokumenttisarja kertoo, mitä he sieltä löytävät
Neljä muusikkoa astelee kirjaston musiikkiosastolle – dokumenttisarjan kolmas osa julkaistu

Kaaoszine
Mitä Marko Annalalle tarttuu mukaan kirjastosta? Katso Mokoma-keulakuvan kirjastotärpit tuoreelta videolta

Sarjan osat on kuvattu Tampereen Metsossa, Helsingin Töölön kirjastossa ja Turun pääkirjastossa. Mukana tuotannossa olivat myös Musiikkikirjastot.fi ja Suomen Musiikkikirjastoyhdistys. Videot on tekstitetty suomeksi ja ruotsiksi.

Palautetta saa laittaa mielellään tulemaan!

Riitta Taarasti
toimittaja, tuottaja