Jaska Järvilehto musiikkikirjastoyhdistyksen puheenjohtajaksi

Suomen musiikkikirjastoyhdistys ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Jaska Järvilehto (Yle Arkisto). Valinta tehtiin yhdistyksen syyskokouksessa 9. joulukuuta 2021.

"Työskentelen suunnittelijana Yle Arkistossa, joten olen Suomen musiikkikirjastoyhdistyksessä ensimmäinen puheenjohtaja, joka ei tule yleisestä tai yliopistokirjastosta. Puheenjohtana aionkin edistää KAM-sektorin musiikkitoimijoiden välistä yhteistyötä. Viime kesänä minut valittiin IAMLin Archives and Music Documentation Centres -jaoksen varapuheenjohtajaksi, joten kansainvälisen yhteistyön edistäminen tulee myös olemaan luonteva osa puheenjohtajan tonttiani."

Jaska Järvilehto. Kuva: Marjukka Mäkinen / Yle

Jaska Järvilehdolla on ollut sopivan monipuolinen työura. Hän toimi Tikkurilan HelMet-musiikkivarastossa useita vuosia ennen siirtymistään ensin Metropolia-ammattikorkeakoulun kirjastoon ja sieltä edelleen Helsingin konservatorion kirjastonhoitajaksi. Tänä vuonna Järvilehto siirtyi suunnittelijaksi Yleisradion arkistoon, missä hän vastaa arkiston uudesta musiikinhallintajärjestelmästä. Järvilehto on myös kokenut ohjelmoija, jossa roolissa hän vastikään avasi musiikin luetteloijia palvelevan sivuston musiikinluettelointi.fi. Järvilehto on toiminut viime vuosina myös musiikin metatiedon asiantuntijaryhmä Muusan puheenjohtajana.

Suomen musiikkikirjastoyhdistys | kotisivu