Sanomalehtiä on aktivoitu kirjastoyhteistyöhön

SeniorSurf lähestyy, digitukea pitäisi antaa ja mediakasvatustakin tehdä - oman lähiympäristön lehtien kanssa tehtävä yhteistyö on ajankohtaista!

Sanomalehtien liitto on lähestynyt alkuviikosta jäseniään kirjeellä, jossa kannustetaan tekemään kirjaston kanssa yhteistyötä (kirjeestä otteita alla). Kirjastot.fi on sopinut, että liitto herättelee lehtiä neuvomaan kirjaston henkilökuntaa ja asiakkaita oman digimediansa käytössä. Yhä enemmän tärkeästä sisällöstä on siirtynyt nettiin, kaikki lehdet eivät saavu kirjastoon paperisina joka päivä ja digitaalinen media tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia seurata maailman ja oman paikkakunnan tapahtumia. Siksi kirjastojen pitäisi pystyä opastamaan vähintään oman paikkakunnan lehdet ja päämediat. Nyt on aika toimia.

Hanki kirjastolle yhteistyökumppani nyt!

* Ota yhteyttä paikallisiin medioihin ja pyydä heitä opastamaan omat sisältönsä ja käyttötapansa kirjaston asiakaspalvelijoille,

* Kysy, voisitteko yhdessä tehdä asiakasopastuksen / kyselytunnin / tapahtuman Vanhusten viikolla 7.-14.10.2018 SeniorSurf-päivänä tai Suomen kirjastoseuran Digi-ilta-haasteen osana tänä syksynä.

* Pyydä paikalliselta medialta A4-ohjeet palvelujensa käyttöön asiakaskoneiden lähelle sijoitettavksi.

* Ideoi, mitä muuta voisitte yhdessä tehdä. Paikalliset mediat ovat erittäin tärkeitä aktiivisen kansalaisuuden tukijoita. Muista myös paikallislehdet!

Kirjastot.fi tulee valmistamaan kirjastoja varten A4-kokoon infoa digitaalisten medioiden monipuolisesta tarjonnasta - muistathan, että lehdillä on myös tv-kanavia (esim. vapaasti katsottava Turun Sanomien TSTV), kuvat lehdissä ovat usein videoita, joillain on palautekanavia, ym.

Valmistamme myös hyvin yleisesti käytössä olevan ePress-palvelun A4-ohjeen kaikille käyttöön.

Kirjastokaista jakaa jälleen SeniorSurf-videota syyskuussa ja muutakin on luvassa.

Markkinointimateriaaleista tulee oma kirje.

Lisää tietoa tarvittaessa:

Päivi Litmanen-Peitsala, plp@kirjastot.fi

Sanomalehtien liiton kirjeestä jäsenilleen:

Lisää paikallista yhteistyötä kirjastojen kanssa

Monilla sanomalehdillä on jo pitkät perinteet yhteistyöstä kirjastojen kanssa. Kirjastojen henkilökunta ja kirjastoissa toimivat vertaisopastajat auttavat ja neuvovat asiakkaitaan erilaisten digipalveluiden käytössä. Sanomalehtien Liitto ja Kirjastot.fi kannustavat elo-syyskuussa kirjastoja lisäämään valmiuksiaan opastaa asiakkaitaan oman alueensa sanomalehden digitaaliseen lukemiseen, ja sanomalehtiä antamaan kirjastojen henkilökunnalle sekä alueen vertaisopastajille koulutusta juuri oman lehtensä käyttöön.

Lisäksi kirjastot ovat esittäneet toiveen lisätä sanomalehtien kanssa tehtävää yhteistyötä 7.-14. lokakuuta vietettävän Vanhusten viikon aikana.

Kirjastohenkilöstön ja vertaisopastajien valmiuksien vahvistaminen

Lähes kaikkien sanomalehtien lukijatilaukseen kuuluu paperilehden lisäksi myös digitaaliset tunnukset. Osa tilaajista on ottanut tunnukset nopeasti käyttöönsä ja omaksunut printti- ja digilukemisen päivittäiseksi rutiiniksi. Paljon on kuitenkin tilaajia, jotka eivät ole vielä ottaneet tunnuksia käyttöönsä, ja jos ne on saatu avatuksi, niin he eivät ehkä ole vielä rohkaistuneet hyödyntämään lehtensä koko digitarjontaa. Kirjastojen ja vertaisopastajien antamalla lisätuella käyttöä voidaan kasvattaa. Monipuolisen lehden käytön myötä tilaajien asiakastyytyväisyys kasvaa entisestään.

Kirjastot ovat toimineet jo vuosia digitaalisten palveluiden käyttökouluttajana. Koulutus on kuitenkin painottunut muiden digitaalisten palveluiden käyttökoulutukseen kuin sanomalehden digikäytön opastamiseen. Osasyynä on se, että kouluttajien omat valmiudet sanomalehtien digitaalisen sisällön ja arkistojen käyttöön eivät ole vielä riittävällä tasolla. Toivoisimmekin, että lehdet aktiivisesti tarjoaisivat kirjastojen digiopastajille tietoiskuja mediansa käytöstä sekä aktiivisesti informoisivat palvelujen uusista ominaisuuksista.

Sanomalehtien Liitto ja Kirjastot.fi kannustavat kirjastoja ja lehtiä lisäämään yhteistyötä, jotta sekä kirjastojen henkilökunnan että oman paikkakunnan vertaisopastajien valmiudet kouluttaa alueen asukkaita sanomalehden digitaalisen lukemiseen kasvavat.

Kirjastoyhteistyötä myös Vanhusten viikolla 7.-14.10.

Jo vuodesta 1954 alkaen on lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina vietetty Vanhustyön keskusliiton organisoimaa Vanhustenpäivää ja sen perään toteutettavaa Vanhustenviikkoa.

Kirjastot ympäri Suomea järjestävät Vanhustenviikolla erilaisia tapahtumia ja ohjelmaa. Myös näihin kannustamme paikkakunnan sanomalehtiä osallistumaan aktiivisesti.

Vuoden 2018 Vanhustenviikon 7.-14.10. teema on Iloa toimeliaisuudesta - Aktivitet ger glädje.

Suosittelemme miettimään yhdessä oman alueen kirjaston kanssa, mikä voisi olla teemaan sopiva, paikkakunnan sanomalehden pitämän esityksen ja keskustelun aihe Vanhustenviikolla.

Kirjastot.fi kannustaa kirjastoja lähestymään käyttökoulutuksen ja Vanhustenviikon osalta paikkakuntansa sanomalehteä. Luonnollisesti myös sanomalehti voi lähestyä kirjastoa näiden ja monien muidenkin yhteisten asioiden tiimoilta.