Nuoret edistivät vaikuttamista etäyhteyksiä hyödyntäen

Mäntyharjun ja Pieksämäen kirjastot kehittivät Sitran demokratiaohjelmassa toimintakonseptin, jossa nuoria valmennettiin vaikuttajiksi ja kohtaamaan poliitikkoja etäyhteyksien avulla. Kirjaston ja nuorten tueksi rakennettiin paikallinen verkosto, jossa toimivat mm. nuorisotoimi, lukio, yhtenäiskoulu ja kansalaisopisto. Kansallisena yhteistyökumppanina toimi Suomen Nuorisovaltuustojen liitto. Toimintakonseptin keskiössä on Aktiivinen kansalaisuus -opintojakso, joka on sisällytetty lukion opetussuunnitelmaan ja kansalaisopiston vuotuiseen tarjontaan. Sillä varmistetaan toiminnan jatkuvuus. Opintojaksolla nuoria valmennettiin yhteisöllisin menetelmin vaikuttajiksi ja etäteknologian hyödyntäjiksi. Myös nuorten vertaistarinat ja sähköiset demokratiapalvelut olivat keskeisessä roolissa. Varsinaisissa kohtaamisissa nuoret tapasivat paikallisia virkamiehiä, kansanedustajia ja europarlamentaarikkoja. Toiminnastaan nuoret kuvasivat lyhytelokuvan (11.23 min).