Musiikkikirjastot verkossa Tampereella

Melkein 60 ammattilaisen joukolle tarjottiin aamupäivällä kolme alustavaa puheenvuoroa. Jarkko Rikkilä pohdiskeli fyysisten kokoelmien ja verkkopalveluiden sisältöjen ja käytettävyyden yleisiä kysymyksiä. Ilja Vesterinen - joka ei sairastumisen takia päässyt valitettavasti paikalle ja esiintyi Riitta Aalto-Koistisen kautta - oli puolestaan tehnyt konkreettista vertailua HelMet-kirjaston, Spotifyn ja BibZoomin välillä käyttäen materiaalina useampaa alan lehtien kokoamaan tärkeimpien levytysten listaa. Voitiin ilolla panna merkille, että ainakin tässä vertailussa kirjasto pärjäsi varsin hyvin, vaikka muutaman listan kohdalla Spotify meni ohi. BibZoom pärjäsi tasaisesti huonoimmin.

Jarkko Rikkilä valmistautuu

Aiheeseen liittyvä keskustelu käytiin aikataulusyistä vasta iltapäivällä, jolloin Helsingin kaupunginkirjaston apulaiskirjastotoimenjohtaja Anna-Maria Soininvaara ehti paikalle. Muina panelisteina olivat asiasta etukäteen tiennyt Heikki Poroila ja lavalle ex tempore tempaistut Tuomas Pelttari Turusta ja Juhani Koivisto Tampereelta. Tuomasta ja Juhania huolestuttivat kirjastojensa seikkailut uusien kirjastojärjestelmien parissa, mutta niihin ei tällä kerralla ollut mahdollista keskittyä.

Anna-Maria Soininvaara antoi yleisölle yleistä informaatiota BibZoom-hankkeen vaiheista ja tilanteesta (vasta toukokuussa on seuraava tapaaminen) ja vastasi kysymyksiin. Soininvaara linjasi tilannetta siten, että jos vain pääkaupunkiseudun kirjastot saadaan taloudellisesti mukaan hankkeeseen, se toteutetaan ainakin kokeiluhankkeena. Käyttäjämäärä ei tässä vaiheessa ole reunaehto, mutta kysyttäessä BibZoomin maksuihin menevää ja siedettävää osuutta musiikin kaikista määrärahoista, Anna-Maria Soininvaara määritteli sen noin 30 prosentiksi. Mielenkiintoisena lisätietona kuultiin, että palvelun lokalisointiin on käytettävissä OKM:n muutama vuosi sitten myöntämä määräraha, jolla piti perustaa Sonyn kanssa sittemmin myttyyn mennyt kuuntelukokeilu.

Anna-Maria Soininvaara puhuu, Juhani ja Tuomas kuuntelevat

Aamupäivän lopuksi Heikki Poroila kävi läpi julkisten kokoelmien digitoinnin reunaehtoja lain, tekniikan, talouden ja kokoelmapolitiikan näkökulmasta. Vaikka laki asettaa tiukat rajat, valtaosaa lain sallimistakaan mahdollisuuksista ei ole otettu kirjastoissa käyttöön, vaikka niihin panostaminen voisi olla tulevaisuutta ajatellen keskeisen tärkeätä. (Esityksen koko teksti löytyy täältä.)

Ruokailun jälkeen Suomen musiikkikirjastoyhdistys piti supertiiviin kevätkokouksen ja kokouskahvit & pullat tarjonneen BTJ Finlandin Heikki Karjalainen esitteli lyhyesti firmansa mahdollisuuksia mm. musiikkilehtien luotettavana toimittajana. Tässä välissä oli tarkoitus myös esitellä Musiikkibasaarin tilannetta lyhykäisesti, mutta asia unohtui, joten tehdään se tässä. Suunnittelija Jaska Järvilehto on toimittanut Kifin koodareille ja graafikolle aineiston, jonka pohjalta basaarin ensimmäisen version pitäisi syntyä. Monista syistä johtuen - eikä vähiten IFLA 2012 -kokouksen takia - palvelun avaamisen ajankohtaa ei kukaan pysty vielä arvioimaan. Mutta jos ei mitään yllättävää satu, basaasi aukeaa syksyn 2012 mittaan.

Tarja Lehtinen esittelee Kansalliskirjaston palveluita

Tarja Lehtinen Kansalliskirjaston musiikkikirjastosta esitteli kirjastonsa verkkopalveluita - joita on muitakin kuin Raita-tietokanta - ja antoi ymmärtää, että lähitulevaisuudessa on käynnistymässä paitsi nuottien ja musiikkikäsikirjoitusten taannehtiva luettelointi, myös nuottiaineiston digitointi.

Jouni Eerola (vasemmalla) ja Janne  Mäkelä (oikealla) vauhdissa

Tapahtuman päätteeksi Janne Mäkelä & Jouni Eerola Jazz ja Pop Arkistosta esittelivät Japan Digitoimiston palveluita ja demonstroivat työtä, jota äänen laadullisessa digitoinnissa tehdään. Janne Mäkelä toivotti kirjastojen ja näiden asiakkaiden kysymykset ja toiveet tervertulleiksi, Japassa on valmiuksia auttaa myös tavallisia kansalaisia.

Kuva poistettu.

(Kuvat ja teksti Heikki Poroila, joka pahoittelee kuvien huonoa laatua - tapahtuman juliste Jarkko Rikkilä)