Kirjastoautoammattilaisten palkkataso ja ammattinimikkeet

Kuva poistettu.

Ennen juhannusta ammattiliitoille (JHL, Jyty, KTL) lähetettiin Kirjastoautotyöryhmän sorvaama alla oleva vetoomus Suomen Kirjastoseuran nimissä. Palkkausasia on tietysti tärkein, mutta nykyinen ammattinimikkeiden kirjokaan ei edistä yhtenäistä (tavoitteena korkeampaa) palkkatasoa. Kuten jo Kuusamon kirjastoautopäivillä 2007 kävi ilmi, Suomessa oli tuolloin käytössä 18 erilaista tehtävä- tai ammattinimikettä kirjastoautohenkilöstölle. Kuusamossa myös hyväksyttiin Vilho Ponkiniemen esitys, että järjestöihin vedotaan erikoiskirjastovirkailija-tehtävänimikkeen saamiseksi kaikille kirjastoautoa ajaville. Erikoiskirjastonhoitaja-nimikekin olisi aiheellinen.

Yksikään ammattiliitoista ei ole ainakaan Kirjastoseuralle vastannut, joten jos tiedossanne on  henkilöitä jotka voivat asialle näkyvyyttä saada, käyttäkää kontaktejanne hyväksi.

VETOOMUS AMMATTIJÄRJESTÖILLE:

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normaali taulukko"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

KIRJASTOAUTOA AJAVIEN AMMATTILAISTEN NIMIKE JA PALKKATASO

10.9.2009  EU-maissa voimaan tulleet kuljetusalan turvallisuuden kasvattamiseen tähtäävät säädökset koskevat myös kirjastoauton kuljettajia. Kirjastovirkailija tai –hoitaja ei voi enää ryhtyä ajamaan kirjastoautoa suorittamalla pelkän C-kortin eli kuorma-autokortin – sen lisäksi on suoritettava vähintään 140 h laajuinen kuljettajan peruskoulutus,  jos kuorma-autokortti on saatu 10. syyskuuta 2009 jälkeen.  (Direktiivi 2003/59/EY)

Kuorma-autokortin ja ammatillisen perustutkinnon hinta on autokouluissa vähintään n. 5000-7000 euroa. Jatkossa uudet kuljettajat valmistunevat pääsääntöisesti ammatillisista oppilaitoksista.

Vanhan kuorma-autokortin omaavien ajajien ammattipätevyyden säilymisen turvaa siirtymäsäännös. Laki täydennyskoulutuksessa edellyttää keskimäärin yhtä koulutuspäivää vuosittain niin kauan, kuin ammattimainen ajo jatkuu.

Laki kuorma ja linja-autokuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273  Asetus kuorma- ja linja-autonkuljettajien mmattipätevyydestä  640/2007

Kahden alan pätevyys ja osaaminen, minimipalkka?

Kirjastoautossa työskentelevän henkilön pitää olla osaava kirjastoammattilainen, varsinkin jos hän hoitaa autopalvelua yksin. Useimmissa kunnissa kelpoisuusehtona on kirjastovirkailijan tutkinto.

Raskaan ajoneuvon kuljettaminen ja sen huolloista ja kunnosta vastaaminen on työn toinen osa-alue, jossa mm. taloudellinen vastuu on suuri.  Tämän pitäisi näkyä palkkauksessa!

Kuitenkin, jos kuljettajalla ei ole nykyvaatimuksin määriteltyä kirjastovirkailijan tutkintoa, tehtäväkohtainen palkka voi olla jopa selkeästi pienempi kuin KVTES:in mukainen alin kirjastovirkailijan palkka (joka on 1.2.2010 alkaen 1 701,14 €). Ilta- tai viikonloppulisät eivät kirjastoalalla palkkaa juuri kasvata.

Kuten jo v. 2007, esitämme uudelleen että KVTES:n palkkahinnoitteluliitteeseen tulee lisätä nimike ’erikoiskirjastovirkailija’, ja määrittää sille euromääräinen alaraja. Soveltamisohjeeseen maininta, että tähän hinnoittelukohtaan kuuluvat mm. kirjastoautoa ajavat henkilöt.