Jyväskylän kaupunginkirjaston kirjastoautopalvelujen asiakkaat tyytyväisiä

Jyväskylän kaupunginkirjaston kirjastoautopalveluiden asiakaskyselyn raporteista huokuu tyytyväisyys palveluiden käyttöön

Jyväskylän kaupunginkirjastossa – Keski-Suomen maakuntakirjastossa toteutettiin 18.1.–8.2.2012 kirjastoautopalvelujen asiakaskysely, jonka tavoitteena oli saada tietoa kirjastoautojen käytöstä sekä asiakkaiden kokemuksista ja näkemyksistä kirjastoautoista. Jyväskylän kaupunginkirjastolla on kolme kirjastoautoa.

Asiakaskysely on osa meneillään olevaa kirjastoautotoiminnan kehittämishanketta, jonka tarkoituksena on vastata kirjastoverkkoselvityksen haasteisiin. Hankkeen tavoitteena on muun muassa kartoittaa nykyisten asiakkaiden tarpeet sekä uudistaa kirjastoauton reittejä.

Kolme erilaista kyselyä eri asiakasryhmille – lapsilta eniten vastauksia

Asiakaskyselystä tehtiin kolme eri versiota: lapsille ja nuorille (alle 15-vuotiaat), aikuisille sekä yhteisöasiakkaille (päiväkodit, koulut, palvelutalot). Asiakkaat täyttivät kyselylomakkeen internetissä. Lomakkeita oli saatavilla myös paperiversiona kaikissa kirjaston toimipisteissä. Asiakasryhmien kyselyt olivat hieman erilaiset, joten jokaisesta on tehty erikseen yhteenveto.

Tiettävästi missään kirjastossa ei ole aiemmin toteutettu lapsille suunnattua asiakaskyselyä. Lasten kyselyyn saatiin peräti 561 vastausta, sillä opettajat kannustivat oppilaita vastaamaan kyselyyn, ja lomakkeita myös jaettiin kirjastoautossa asioiville koululuokille. Aikuisasiakkailta vastauksia saatiin 291 ja yhteisöasiakkailta 52. Yhteensä asiakaskyselyn vastauksia kertyi 902 kappaletta.

Kirjastoautojen asiakaspalvelu, yleisilme ja pysäkkien sijainnit koettiin hyviksi

Kirjastoautojen palveluihin oltiin hyvin tyytyväisiä. Etenkin kirjastoautojen asiakaspalvelu sai kiitosta kaikilta vastaajaryhmiltä. Sen sijaan uutuuksien määrään lapset olivat selvästi vähemmän tyytyväisiä kuin aikuiset ja yhteisöasiakkaat. Myös tarvitun aineiston löytäminen oli lasten mielestä vaikeampaa. Pysäkkien paikat koettiin lähes poikkeuksetta sopiviksi, ja myös kirjastoautojen yleisilme sai kiitosta kaikilta vastaajaryhmiltä. Toivotuimpia oheispalveluja olivat erilaiset teemapäivät ja tapahtumat sekä postipalvelut ja mahdollisuus ennakkoäänestykseen.

>> www.jyvaskyla.fi/kirjasto/kirjastoauto