Intervalli nro 1/2009 ilmestynyt

Vuoden 2009 ensimmäinen Intervalli on julkaistu. PDF-lehden voi ladata tai lukea täältä. Kaikkiin ilmestyneisiin verkko-Intervalleihin pääsee helpoiten käsiksi tämän kautta.

Kuva poistettu.

Ykkösnumerossa tamperelaisen Salix Ayn Timo Leppänen kertoo vanhojen äänitteiden uudelleenjulkaisemisen maailmasta ja ottaa kantaa myös EU:n suunnittelemaan äänitteiden suoja-ajan pidennykseen.

Pirjo Hakuni raportoi Tampereella tehdystä musiikkihuoneen käyttäjäkyselyä, jonka tulosten mukaan huoneen käyttäjistä enemmistö on naisia, vaikka musiikkiosastoa sinänsä käyttävät enemmän miehet. Raportissa on useita selkeitä diagrammeja.

Sibelius-Akatemian kirjaston digitointiprojekteista kertoo Erkki Nurmi ja Ulla Ikäheimo johdattelee yleisten kirjastojen ihmisiä MARC 21 -formaatin maailmaan, johon useimmat meistä lähivuosina joutuvat astumaan.

Päätoimittaja Heikki Poroila pohdiskelee pääkirjoitetuksessaan verkossa olevien resurssien haltuunottamisen mahdollisuuksia, esittelee tamperelaisten kokoaman Musiikkia aiheesta -palvelua alan ammattilaisille ja ounastelee tuoreimpien verkkomusiikin ilmiöiden päästävän kirjastot hoitamaan lähinnä omaa tonttiaan.